Show simple item record

dc.contributor.advisorEide, Kristin Melum
dc.contributor.authorSkaanes, Ann Helen
dc.date.accessioned2020-07-22T16:02:40Z
dc.date.available2020-07-22T16:02:40Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2669960
dc.description.abstractNorsk som andrespråk er et bredt fagfelt, og gruppen som skal lære seg norsk som andrespråk er både barn, unge og voksne. I denne bacheloroppgaven har jeg laget tre oppgavesett i norsk for unge innvandrere. Målet med disse oppgavene er å lage oppgaver inndelt i forskjellige vanskelighetsnivå som kan løses digitalt, og gjøres enklere tilgjengelig for elevene. De kan tilpasses datamaskin eller smarttelefon, og elevene kan løse de når som helst, enten på skolen eller på fritiden. I denne oppgaven har jeg også redegjort for lovverk rundt andrespråkslæring i Norge i dag, samt drøftet dette gjennom spesielt å legge vekt på innholdet i lovverket og hvordan dette slår ut for elevene og undervisningen, men også for skoleeier som har ansvar for å tilrettelegge for hver enkelt elev. I tillegg har skoleeier ansvar for å kartlegge elevens ferdigheter underveis i løpet, og her har jeg hentet inn perspektiver fra fagmiljøet for å drøfte denne praksisen og utfordringer knyttet til den. Videre har jeg også redegjort for forskjellene mellom undervisning i fremmedspråk og andrespråk, og de formelle forskjellene på disse to. Deretter har jeg redegjort og drøftet rundt digital undervisning. Meningene om hvordan teknologi og flere digitale verktøy og hjelpemiddel kan påvirke undervisningen er delte, særlig teknologiens rolle i språkundervisning, og dette har jeg også løftet fram i oppgaven. I forbindelse med utarbeiding av oppgavene har jeg også redegjort for setningsoppbygging i norsk, og da særlig med vekt på verbplassering, da dette er hovedtema i oppgavene. Her har jeg vist til regler og hvordan disse kan være utfordrende for personer med morsmål der reglene ikke er like som i norsk, og hvordan dette kan være positivt for innlæringen for personer med morsmål med sammenfallende grammatikkregler som i norsk. Deretter har jeg forklart oppgavenes innhold og form, og hvordan det er ment at disse skal se ut i det endelige resultatet, og presentert disse. Til slutt har jeg oppsummert bacheloroppgaven, hva jeg har drøftet og funnet som utfordringer i arbeidet med andrespråkslæring, og hvordan disse kan løses i undervisningen.
dc.description.abstractNorwegian as a second language is a broad field of study, and the students are both adults, children and young adults. In this bachelor thesis I have created a set of assignments targeted towards young immigrants. The purpose of the assignments are to use technology as a tool in second language learning. I have also presented and discussed the legislation on second language learning in Norway. Furthermore I have discussed the pros and cons of the use of technology in second language learning, and which challenges second language learners can meet in learning a new language with new grammar.
dc.publisherNTNU
dc.titleDigital læring som verktøy i unge innvandreres andrespråksinnlæring
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record