Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorResnes, Tron Richard
dc.contributor.authorBerge, Viktoria Valde
dc.contributor.authorHagen, Gabriel Østrem
dc.contributor.authorViset, Tobias
dc.date.accessioned2020-07-19T16:02:39Z
dc.date.available2020-07-19T16:02:39Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2669649
dc.description.abstractI denne oppgaven har vi i hovedsak undersøkt tiltakene som følger av lovendringene om kutt av svovelholdig drivstoff på skip. Dette gjelder skip som tidligere har gått på tungolje og som nå må gjøre tiltak for å etterkomme de nye kravene presentert i IMO 2020. IMO 2020 har til hensikt å redusere blant annet helseplagene oppdaget langs de travleste kysthandelsrutene. Ved å redusere svovelinnhold i drivstoff fra 3,5% til 0,50% vil en estimert reduksjon ved premature dødsfall være på 137 000 og en reduksjon på nye tilfeller av barneastma være 7 600 000. Totalt reduserer man svovelutslipp med 85%. I den sammenheng har vi sett på de ulike mulighetene skipsflåten har for å kunne rette seg etter disse lovpåleggene. Vi har tatt for oss fordelene og ulempene ved de forskjellige alternativene. Man vil da enten gå over på lavsvoveldrivstoff eller montere et rengjøringssystem for avgasser. Kostnader knyttet til forskjellige strategier og troen på forskjellige teknologier avgjør valgene som tas. Ansvaret for overvåking av eventuelle overtredelser knyttet til svovelutslipp i Norge ligger hos Sjøfartsdirektoratet. Vi har undersøkt hvordan de arbeider ved hjelp av inspeksjoner, dokumentasjon og samarbeid med flere instanser. Samtidig har vi undersøkt tilgangen til utstyr for å kunne gi en presis avklaring for frikjennelse eller gjenholdelse av fartøy. Konklusjonen i denne oppgaven viser til strengere utslippsbegrensninger i fremtiden. Dette vil øke antall skip som velger alternativt drivstoff fremfor tungolje. Skip som allerede er i drift med få år igjen, vil fremdeles spare på å velge et skrubbersystem. Sjøfartsdirektoratet vil på sikt få en vesentlig mindre mengde med fartøyer å kontrollere som benytter tungolje. Ved å effektivisere kontrollene med gode samarbeid, vil dette spare tid og ressurser. Metoden som er benyttet omhandler i stor grad litteraturstudie. Ved litteraturstudie har vi valgt å fokusere på kvalitativ metode for å innhente informasjon. I lag med den kvalitative metoden har vi vært grundig med validitet av materialet, hvor vi mottar reliabel informasjon.
dc.description.abstractIn this bachelor’s thesis, we have mainly investigated the measures followed by the law on sulphur-containing fuel on ships. This applies to ship who previously has been running on heavy fuel oil and now has to do measures to comply with the new requirements presented in IMO 2020. IMO 2020 has its purpose to reduce health problems among other things, which is discovered among the busiest coastlines. By reducing the sulphur content in fuel from 3,5% to 0,5%, will cause an estimated reduction in premature deaths with 137,000 people and a reduction on new cases of child asthma will be 7,600,000. In total, sulphur emissions are reduced by 85%. In this context, we have looked at various possibilities the shipping fleet has, to be able to comply with these new IMO 2020- requirements. We have been looking at the advantages and disadvantages within these different choices. The fleet will either switch to very low sulphur fuel oil, or they will install a scrubber system. Costs connected to these different strategies and the belief in those, decides the strategy they choose at the end. The responsibility for surveillance of any violation related to sulphur emission in Norway lies within Sjøfartsdirektoratet. We have investigated how they have achieved this through inspections, documentations and collaboration with several agencies. Also, we have investigated the access on equipment to be able to provide a precise result for release or retention of a vessel. The conclusion in this thesis shows to stricter requirements in the future. This will increase the number of vessels choosing alternative fuel over heavy fuel oil. Vessels already in operation with a few years left in duty will still save on choosing a scrubber system. In the long term, Sjøfartsdirektoratet will have a significantly smaller amount to control which are using heavy fuel oil. By making the controls more effective with good collaboration, this will save both time and resources. The method used extensively is literature study. In the literature study, we have chosen to focus on qualitative methods for obtaining information. In combination with that method, we have been thorough with the validity of the material, where we receive reliable information.
dc.publisherNTNU
dc.titleIMO 2020 - De ulike mulighetene
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel