• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Deltakelse med aktivitetshjelpemidler i meningsfull aktivitet for barn og unge med fysiske funksjonsnedsettelser

Gagnum, Pernille; Grønhovd, Anette
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:58304137:58648236.pdf (624.7Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2669629
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap [1709]
Abstract
Abstrakt

Hensikt: Denne bacheloroppgaven i ergoterapi har til hensikt å svare på problemstillingen: Hva er erfaringene ved bruk av aktivitetshjelpemidler for deltakelse i meningsfull aktivitet for barn og unge med fysisk funksjonsnedsettelse?

Metode: Oppgaven er en litteraturstudie hvor framgangsmåten for litteraturfunn er basert på scoping review. Det ble først identifisert problemsstilling for oppgaven. Deretter ble det foretatt et grovsøk for å få oversikt over temaet, før det videre ble gjort aktuelle litteratursøk på ulike databaser. Disse søkene ble nøye gjennomgått før litteraturfunnene ble anvendt.

Resultat: Resultatet baserer seg på de seks utvalgte kvalitative forskningsartiklene. Funnene fra studiene er fordelt i fire hovedkategorier: person, meningsfull aktivitet, omgivelser og utfordringer med aktivitetshjelpemidler. Resultatene fra studiene viser erfaringer som: motivasjonsfaktorer for bruk av aktivitetshjelpemidler, endring av selvbilde, sosial deltakelse, sosiale utfordringer, barrierer, muligheter for valg av aktiviteter og hvordan veien til et aktivitetshjelpemiddel oppleves.

Oppsummering: Erfaringer ved bruk av aktivitetshjelpemidler tydeliggjør hvordan et hjelpemiddel kan være en kompensasjon for barn og unge med fysisk funksjonsnedsettelse. Sett sammen med faktorene i ergoterapimodellen CMOP-E, gir det en grundigere forståelse for hvordan et aktivitetshjelpemiddel kan utvide og begrense mulighetene for deltakelse i meningsfull aktivitet. Med tanke på ergoterapeutens spisskompetanse til å se sammenhengen mellom person, aktivitet og omgivelser for å skape et engasjement for aktivitetsutførelse, synligjøres faktorer som ergoterapeuten har kompetanse til å forbedre.

Nøkkelord: barn, unge, deltakelse, aktivitetshjelpemidler, fritidsaktivitet
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit