• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Friminuttet - barnas tid til å være seg selv?

Grønfjell, Martin; Klevmoen, Hans-Marius
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:58304137:58648182.pdf (5.616Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2669627
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap [2260]
Sammendrag
Store deler av skolehverdagen til norske skolebarn skjer ute på lekeplassen. FN slår fast at alle barn har rett til lek og fritid i sin hverdag. Likevel er det ingen retningslinjer på når og hvordan friminutt bør gjennomføres for å nå barnas behov for lek og fritid. Hvordan kan friminuttet i barneskolen tilrettelegges for å fremme deltagelse i lek?

Dette spørsmålet er svart på gjennom en metode inspirert av scoping review. Søk etter vitenskapelige artikler i digitale databaser gav funn på hvordan uteareal kan tilrettelegges for å fremme deltagelse i lek. Aktivitetsperspektivet doing, being, becoming and belonging benyttes for å diskutere funnene opp mot et ergoterapeutisk fokus.

Funnene i denne oppgaven viser at endring av fysiske og sosiale omgivelser kan påvirke barns deltagelse i lek. Valgmuligheter, fysisk tilrettelegging i uteareal, holdningskampanjer og tilstedeværelse av voksne er måter å organisere friminuttet på som gir tydelige resultater.

Konklusjon er at det finnes flere muligheter for å tilrettelegge friminuttet slik at det fremmer deltagelse i lek. Disse funnene bør testes ut i Norge for å belyse temaet. Friminutt er en arena som i større grad bør aktualiseres, for å støtte opp under barn rettigheters og muligheter til å utfolde seg i lek. Ergoterapifokuset støtter opp under dette og burde inkluderes i skolen for å skape et miljø som fremmer aktivitet og deltagelse i skolegården. Fokus på å tilrettelegge det eksisterende utemiljøet kan være lite resurskrevende, og gir gode resultater for barnas deltagelse i lek.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit