Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAnders Skonhoft
dc.contributor.authorTurid Alexandra Barkald
dc.date.accessioned2020-07-17T16:03:30Z
dc.date.available2020-07-17T16:03:30Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2669594
dc.description.abstractI Norge er det et mål at alle nye personbiler skal være nullutslippskjøretøy innen 2025. Argumentet bak dette målet er at en overgang til nullutslippsbiler vil bidra til å redusere klimagassutslipp. For å oppnå dette målet eksisterer det omfattende økonomiske fordeler ved kjøp og bruk av elbiler. Merverdiavgiftsfritak ved kjøp og redusert betaling i bompenger er eksempler på noen av disse fordelene. Dermed vil en vellykket elbilpolitikk føre til synkende inntekter fra skatter relatert til kjøp og eierskap av personbiler. For å vurdere kostnadseffektiviteten til den norske elbilpolitikken er inntektstapet for de forskjellige elbilfordelene beregnet for årene 2010-2019. Utregningene er hovedsakelig basert på tall fra Finansdepartementet og Statens vegvesen, mens originale beregninger ble utført for noen av fordelene. Resultater fra livssyklusanalyser av elbiler og konvensjonelle biler ble brukt for å finne årlige utslippsreduksjoner når en elbil erstatter en konvensjonell bil i Norge. Kostnadene ved politikken ble deretter satt opp mot utslippsreduksjoner som følge av antall elbiler. Gitt at 80 prosent av kilometer kjørt av en elbil erstatter kilometer kjørt av en konvensjonell bil, utgjør kostnadene ved elbilpolitikken 26 708 kroner per tonn CO2 redusert i 2019. For samme år var utslippsreduksjonene som et resultat av antall elbiler 220 223 tonn CO2, mens hver elbileier i gjennomsnitt mottok 22 563 kroner i indirekte subsidier. Totalt utgjorde dette nesten 5.9 milliarder kroner i statlig inntektstap i 2019. I 2010 var tilsvarende tall 48.3 millioner kroner.
dc.description.abstractIn Norway there is a goal that all new passenger vehicles will be zero emission vehicles (ZEVs) by 2025. The argument behind this goal is that a transition towards ZEVs will help reduce greenhouse gas emissions. To be able to meet this goal, extensive electric vehicle (EV) benefits are in place to induce EV sales. VAT exemption on the purchase of new vehicles, and reduced payment in road tolls are examples of some of these benefits. Thereby, a successful EV policy will lead to decreasing revenue from taxes related to purchase and ownership of vehicles. To assess the cost-effectiveness of the Norwegian EV policy, revenue loss for the different EV benefits has been quantified for the years 2010-2019. The data used is mostly based on calculations by the Ministry of Finance and the Norwegian Public Roads Administration, while original calculations were performed for some of the benefits. Results from life cycle analyses of EVs and conventional vehicles (ICEVs) were used to find annual emission reductions when replacing an ICEV with an EV in Norway. The cost of the policy was then set up against emission reductions as a result of the number of EVs. Given that 80 percent of kilometres driven by an EV replaces kilometres taken by an ICEV, the cost of the EV policy is found to constitute 26 708 NOK per tonne CO2 reduced in 2019. For the same year, emission reductions as a result of the number of EV was 220 223 tonne CO2, while each EV owner did on average receive 22 563 NOK in indirect subsidies. Overall this made up almost 5.9 billion NOK in revenue loss for the government in 2019. In 2010, the corresponding number was 48.3 million NOK.
dc.publisherNTNU
dc.titleAn assessment of the cost-effectiveness of the Norwegian EV policy between 2010-2019
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel