An assessment of the cost-effectiveness of the Norwegian EV policy between 2010-2019
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2669594Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I Norge er det et mål at alle nye personbiler skal være nullutslippskjøretøy innen 2025. Argumentetbak dette målet er at en overgang til nullutslippsbiler vil bidra til å redusere klimagassutslipp. For åoppnå dette målet eksisterer det omfattende økonomiske fordeler ved kjøp og bruk av elbiler. Merverdiavgiftsfritak ved kjøp og redusert betaling i bompenger er eksempler på noen av disse fordelene.Dermed vil en vellykket elbilpolitikk føre til synkende inntekter fra skatter relatert til kjøp og eierskapav personbiler.
For å vurdere kostnadseffektiviteten til den norske elbilpolitikken er inntektstapet for de forskjelligeelbilfordelene beregnet for årene 2010-2019. Utregningene er hovedsakelig basert på tall fraFinansdepartementet og Statens vegvesen, mens originale beregninger ble utført for noen av fordelene.Resultater fra livssyklusanalyser av elbiler og konvensjonelle biler ble brukt for å finne årligeutslippsreduksjoner når en elbil erstatter en konvensjonell bil i Norge. Kostnadene ved politikken blederetter satt opp mot utslippsreduksjoner som følge av antall elbiler. Gitt at 80 prosent av kilometerkjørt av en elbil erstatter kilometer kjørt av en konvensjonell bil, utgjør kostnadene ved elbilpolitikken26 708 kroner per tonn CO2 redusert i 2019. For samme år var utslippsreduksjonene som et resultat avantall elbiler 220 223 tonn CO2, mens hver elbileier i gjennomsnitt mottok 22 563 kroner i indirektesubsidier. Totalt utgjorde dette nesten 5.9 milliarder kroner i statlig inntektstap i 2019. I 2010 vartilsvarende tall 48.3 millioner kroner. In Norway there is a goal that all new passenger vehicles will be zero emission vehicles (ZEVs) by2025. The argument behind this goal is that a transition towards ZEVs will help reduce greenhouse gasemissions. To be able to meet this goal, extensive electric vehicle (EV) benefits are in place to induceEV sales. VAT exemption on the purchase of new vehicles, and reduced payment in road tolls areexamples of some of these benefits. Thereby, a successful EV policy will lead to decreasing revenuefrom taxes related to purchase and ownership of vehicles.
To assess the cost-effectiveness of the Norwegian EV policy, revenue loss for the different EV benefitshas been quantified for the years 2010-2019. The data used is mostly based on calculations by theMinistry of Finance and the Norwegian Public Roads Administration, while original calculations wereperformed for some of the benefits. Results from life cycle analyses of EVs and conventional vehicles(ICEVs) were used to find annual emission reductions when replacing an ICEV with an EV in Norway.The cost of the policy was then set up against emission reductions as a result of the number of EVs.Given that 80 percent of kilometres driven by an EV replaces kilometres taken by an ICEV, the cost ofthe EV policy is found to constitute 26 708 NOK per tonne CO2 reduced in 2019. For the same year,emission reductions as a result of the number of EV was 220 223 tonne CO2, while each EV owner didon average receive 22 563 NOK in indirect subsidies. Overall this made up almost 5.9 billion NOK inrevenue loss for the government in 2019. In 2010, the corresponding number was 48.3 million NOK.