Show simple item record

dc.contributor.advisorHansen, Inger Lise.
dc.contributor.authorEmilie, Skålvik.
dc.date.accessioned2020-07-17T16:01:43Z
dc.date.available2020-07-17T16:01:43Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2669496
dc.description.abstractTittel/tema: Egenomsorg og mestring hos den unge diabetikeren. Hensikt: Tilegne meg kompetanse om hvordan det er for ungdom å leve med diabetes type 1, samt undersøke hvordan sykepleier kan veilede pasientgruppen for å fremme deres mestring av sykdommen og egensomsorg. Problemstilling: Hvordan kan sykepleier fremme egenomsorg og opplevelsen av mestring i blodsukkerreguleringen hos ungdommer med diabetes type 1? Metode: Oppgaven er en litteraturstudie bygget på pensumlittertur, relevant littertur, fforskning, egene erfaringerer fra praksis på en medisinsk barnevadeling og teoretiske studier ved sykepleieutdanningen. Grunnet de spesielle omstendighetene forårsaket av Covid-19, har jeg måtte tatt utgangspunkt i litteratur tilgjenglig hjemme og på nett. Resultat: Tre hovedtemaer som representere måter sykepleier kan bidra til å fremme: (1) å vite hvilke utfordringer ungdommer står overfor, (2) viktigheten av kunnskap og dens formidling, og (3) støtte og ansvarsfordeling. Konklusjon: Individuelt tilpasset oppfølgning, god kunnskapsformidling og støtte til både ungdom og foreldre er viktige forutsettnigner for å oppnå egenomsorg og mestring i blodsukkerreguleringen. Er med på å forebygge senkomplikajsoner. Nøkkelord: Type 1 Diabetes, Ungdom, Egenomsorg, Mestring
dc.description.abstractTitle / theme: Self-care and coping in young people with diabetes. Purpose: To acquire knowledge in what it is like for young people to live with type 1 diabetes, as well as how nurses can guide the patient to promote their coping with the disease and self-care. Issue: How can nurses promote self-care and the experience of coping with blood sugar regulation in adolescents with type 1 diabetes? Method: The thesis is a literature study based on syllabus literature, relevant literature, research, own experiences from practice in a medical pediatric division and theoretical studies in nursing education. Due to the special circumstances caused by Covid-19, I've had to base my literature on what was available at home and online. Outcome: Three main themes that represent ways nurses can help promote: (1) knowing what challenges young people face, (2) the importance of knowledge and its dissemination, and (3) support and division of responsibilities. Conclusion: Individually tailored follow-up, good knowledge dissemination and support for both youth and parents are important prerequisites for achieving self-care and coping with blood sugar regulation. Keywords: Type 1 Diabetes, Adolecsent, Self Care, Coping, Self Management
dc.publisherNTNU
dc.titleEgenomsorg og mestring hos den unge diabetikeren
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record