Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHustad, Brit
dc.contributor.authorWikstrøm, Thea Benedicte
dc.date.accessioned2020-07-17T16:00:45Z
dc.date.available2020-07-17T16:00:45Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2669440
dc.description.abstractTittel: Hvordan fremme helse og mestring i hverdagen hos pasienter med kols. Hensikt: Å undersøke hvordan sykepleier med helsefremmende tilnærming kan fremme helse og føre til økt mestring av hverdagen hos pasienter med kols. Problemstilling: Hvordan kan sykepleier med en helsefremmende tilnærming fremme mestring av hverdagen hos pasienter med diagnosen kols? Metode: Denne oppgaven er et litteraturstudium som tar i bruk åtte relevante forskningsartikler i tillegg til faglitteratur. Empirien er funnet ved systematiske søk ved databasene Pubmed og Cochrane Library. Resultat: Det ble funnet at flere forskjellige helsefremmende undervisiningsmetoder kunne ha effekt med tanke på mestring for pasienter med kols, men at de må vurderes opp i mot hvilke forutsetninger den enkelte pasient har for å nyttegjøre seg av dem. I denne vurderingsprosessen var sykepleiere viktige. Konklusjon: Sykepleier kan fremme mestring ved bruk av helsefremmende tilnærmingsmåte med fokus på samhandling med pasienten. Individuell kartlegging og tilpasning av undervisning til pasientene, enten på sykehus eller hjemme, er viktige faktorer for å få økt mestring og redusert blant annet angst og fatigue. Nøkkelord: Kols, angst, mestring, helsefremming, undervisning, sykepleiers helsefremmende funksjon, sykepleiers pedagogiske funksjon.
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan fremme helse og mestring i hverdagen hos pasienter med kols
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel