• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan fremme helse og mestring i hverdagen hos pasienter med kols

Wikstrøm, Thea Benedicte
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:59576965:33849599.pdf (534.9Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2669440
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie [1812]
Abstract
Tittel: Hvordan fremme helse og mestring i hverdagen hos pasienter med kols.

Hensikt: Å undersøke hvordan sykepleier med helsefremmende tilnærming kan fremme helse og føre til økt mestring av hverdagen hos pasienter med kols.

Problemstilling: Hvordan kan sykepleier med en helsefremmende tilnærming fremme mestring av hverdagen hos pasienter med diagnosen kols?

Metode: Denne oppgaven er et litteraturstudium som tar i bruk åtte relevante forskningsartikler i tillegg til faglitteratur. Empirien er funnet ved systematiske søk ved databasene Pubmed og Cochrane Library.

Resultat: Det ble funnet at flere forskjellige helsefremmende undervisiningsmetoder kunne ha effekt med tanke på mestring for pasienter med kols, men at de må vurderes opp i mot hvilke forutsetninger den enkelte pasient har for å nyttegjøre seg av dem. I denne vurderingsprosessen var sykepleiere viktige.

Konklusjon: Sykepleier kan fremme mestring ved bruk av helsefremmende tilnærmingsmåte med fokus på samhandling med pasienten. Individuell kartlegging og tilpasning av undervisning til pasientene, enten på sykehus eller hjemme, er viktige faktorer for å få økt mestring og redusert blant annet angst og fatigue.

Nøkkelord: Kols, angst, mestring, helsefremming, undervisning, sykepleiers helsefremmende funksjon, sykepleiers pedagogiske funksjon.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit