Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVestnes, Arnhild Hammerås
dc.contributor.authorDarjee, Ruku
dc.contributor.authorNaguleswaran, Virusha
dc.date.accessioned2020-07-16T16:02:32Z
dc.date.available2020-07-16T16:02:32Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2669382
dc.description.abstractBakgrunn: I Norge har det blitt stadig flere innvandrere (Ingstad, 2014, s. 112). Det norske helsevesenet vil derfor møte flere pasienter med etnisk minoritetsbakgrunn. God kommunikasjon står dermed sentralt for å kunne gi likeverdig helsehjelp uavhengig av kulturelle forskjeller. Hensikt: Oppgavens hensikt er å belyse sykepleiers erfaringer i møte med etnisk minoritetspasienter i helsetjenesten og hvordan sykepleiere kan bidra til å fremme kommunikasjon hos dem. Metode: Oppgaven er basert på en systematisk litteraturstudie, der åtte forskningsartikler fra år 2009 - 2017 ble analysert ved hjelp av innholdsanalyse. Resultat: Sykepleiere hadde behov for økt kulturell kompetanse. Begrensede ressurser og lite kunnskap om bruk av tolk var også et problem. Videre var samarbeid med tolk en tidskrevende prosess, dermed var bruk av tolketjenester begrenset. Ulike strategier ble brukt for å overkomme språkbarrieren. Konklusjon: Kulturell kompetanse ga sykepleierne økt selvsikkerhet ved utøving av flerkulturell sykepleie. Bruk av profesjonell tolk var anbefalt fremfor familiemedlem og flerspråklig helsepersonell da det sikret informasjonskvalitet. Kreative kommunikasjonsstrategier som bruk av bilder, digitale verktøy, språkperm og ordbøker var viktig. Tilstrekkelig med tid var også nødvendig for å gi god sykepleie. Nøkkelord: Kommunikasjon, sykepleie/sykepleier, etnisk minoritetspasienter, flerkulturell helsetjeneste, kulturell kompetanse, kulturelt mangfold, interkulturell kommunikasjon, kommunikasjonsferdigheter og kommunikasjonsutfordringer.
dc.description.abstractBackground: It has become increasingly more immigrants in Norway (Ingstad, 2014, p. 112). The Norwegian healthcare system encounters therefor several patients with ethnic minority background. Good communication is an essential element to provide health care regardless of cultural differences. Purpose: The purpose of this bachelor thesis is to enlighten the nurse’s experiences in encountering with ethnic minority patients in the health service and how nurses can promote communication with them. Method: The thesis is based on a systematic literature review, where all the eight research studies from the years 2009 - 2017 were analyzed by using content analysis. Results: Nurses had a need to increase cultural competence. Limited resources and knowledge about the use of interpreters was another problem. Furthermore, was collaboration with an interpreter a time-consuming process and limited the use of interpreting services. Different strategies were used to overcome the language barrier. Conclusion: Cultural competence gave nurses increased confidence in the practice of multicultural nursing. To ensure the information quality, was use of a professional interpreter more recommended over family members and multilingual health professionals. It was important to use creative communication strategies such as pictures, digital tools, language perms and dictionaries. Sufficient time was also needed to provide good nursing care. Keywords: Communication, nurses/nursing, ethnic minority patients, multilingual healthcare, cultural competence, cultural diversity, intercultural communication, communication skills, communication challenges.
dc.publisherNTNU
dc.titleForstår vi hverandre?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel