Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJan Alexander Langlo
dc.contributor.authorIna Birthe Nilsen
dc.date.accessioned2020-07-10T16:01:04Z
dc.date.available2020-07-10T16:01:04Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2663745
dc.description.abstractFor å finne kostnadseffektive løsninger for å forbedre fortjenesten til utbyggere i bygge bransjen, er standardisering av moduler blitt en vanlig løsning. Bonava AS har en fordel med at de er et internasjonalt firma som kan innhente større avtaler hos sine underleverandører hvis alle land kjøper samme produktene. Kundetilvalg er en post som ligger i denne strategidelen. Bonava AS har utviklet en strategi hvor tilvalg tilbys til kundene i pakkeløsninger både når det gjelder stilvalg og produktvalg. Disse pakkeløsningene er pre-definert og ikke mulig å endre. Denne oppgaven skal belyse om Bonava AS sin tilvalgstrategi vil gå utover kundetilfredsheten i deres boligprosjekter. Resultatet av analysen viser at det psykologiske aspektet av å kunne bestemme selv er en høy faktor for kundetilfredsheten. Kundene ønsker å velge selv hvordan deres bolig skal se ut. Å bli tilbudt pre-definerte tilvalgpakker er ikke en god løsning for kundene. Men om kundene tilbys et mindre rigid tilvalgsystem der de kan velge i et allerede valgt utvalg av komponenter, for å sette sammen sin egen stil så ansees dette som positivt for kundene, og kundetilfredsheten vil være bra. Kundene bryr seg lite om utbyggers utfordringer med å bygge hurtig og feilfritt til lave kostnader. Konklusjonen i oppgaven er at tilvalgstrategien til Bonava AS i utgangspunktet er en god ide, men den skulle vært lagt opp på en annen, mindre rigid, måte for at kunden skal kunne føle at de har mer avgjørelsesmakt. Dette vil gagne bedriften ved at kundene får en følelse av at de tar egne avgjørelser samtidig som byggeprosessen ikke blir forsinket og fordyret. For å innhente data til analyse er det brukt triangulær metode. Det vil si både kvalitativ metode i form av intervju og spørreundersøkelse, og kvantitativ metode i form av Bonava AS sin egen conjoint analyse.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKundetilfredshet ved standardisering av tilvalg i boligprosjekter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel