• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dramapedagogisk opplegg i Method acting/Spelteater ved Sjiraffen Kultursenter

Bjørnvik Overmo, Nora
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:53759560:35559650.pdf (5.366Mb)
no.ntnu:inspera:53759560:35559650.zip.zip (466.6Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2663743
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for kunst- og medievitenskap [661]
Abstract
Problemstilling: «Hvordan utvikle et gjennomførbart pedagogisk dramaopplegg med teknikken Method acting for aktører ved Sjiraffen Kultursenter?»

Den teaterfaglige disiplinen som er anvendt i det dramapedagogiske opplegget er skuespillerteknikken Method acting. Teknikken er opprinnelig fra New York. Medlemmer fra The Group Theatre, slik som Lee Strasberg, Sanford Meisner, Stella Adler, og Edward Easty har videreutviklet konseptet. Metoden er basert på Stanislavskijs system opprinnelig. Method acting er et håndverk for den tekniske, fysiske, og emosjonelle delen, og blir brukt som et verktøy for å finne forhistorie til en karakter som man skal videreutvikle på scenen (NSKI, 2019). Den andre teaterfaglige disiplinen som ble brukt er spelteater, som tar for seg en historisk tradisjon som hovedsakelig er mytebasert, men med grunnlag i visse historiske elementer. Spelsjangeren handler ofte om makt og status (Ohrem, 2005). Ved de nevnte faglige tradisjonene så har gruppen min ved Sjiraffen Kultursenter jobbet med metodiske karakterutviklinger, ved at de har videreutviklet tre scener fra spelmanuset Trua og saltet, som opprinnelig er skrevet av Torvald Sund i 2005.

Som forsker under det dramapedagogiske opplegget ved Sjiraffen Kultursenter har jeg innhentet og anvendt kvalitativ data. Ifølge Raymond Gold kan forskerrollen redegjøres ved å beskrive fire ulike roller; fullstendig deltaker, observerende deltaker, deltakende observatør, og fullstendig observatør (Tjora, 2012, s. 53). I dette tilfellet fungerte jeg både som fullstendig deltaker og observerende deltaker, med grunnlag i hovedfokuset til Sjiraffen Kultursenter. Dette innebærer at alle skal føle seg likestilt og inkludert i prosessen, siden gruppene er en sammensetning av aktører og ansatte både med og uten psykisk og/eller fysisk utviklingshemming.

I denne oppgaven har jeg derfor jobbet med hvordan jeg – som en dramapedagog for et prosjekt ved Sjiraffen Kultursenter – kan få til et resultat hvor aktørene føler mestring og læring. Dette er blitt gjort ved å ta utgangspunkt i en teaterfaglig disiplin satt sammen med en teatergenre/tradisjon.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit