Safety System for workers in freezer room
Abstract
Hensikten med oppgaven er å utvikle et ledende sikkerhetssystem for fryserom på fiskefartøy. Systemet skal kunne monteres i det nye fiskefartøyet Geir III, samt kunne monteres i eksisterende fiskefartøy. Sikkerhetssystemet tar sikte på å minimere alvorlighetsgraden av ulykker og dermed være livreddende, uten at dette skal resultere i en stor negativ effekt på arbeidsflyten.
Den 30.september 2010 ble en av arbeiderne på tråleren Geir II utsatt for en dødsulykke. Optimar var en av hovedleverandørene av utstyr for fiskehåndtering til Geir II. Etter ulykken ble Optimar oppmerksom på mangler ved sikkerheten rundt arbeiderene som arbeidet alene i fryserommet på Geir II. Optimar er i skrivende stund i ferd med å levere utstyr til en ny versjon av Geir II, Geir III. Et av målene med det nye fartøyet er å forbedre arbeidernes sikkerhet.
Tilnærmingen til oppgaven er å konstruere en prototype som et konsept av det endelige produktet, slik at det senere blir montert i Geir III. Målet med prototypen er å bevise at et slikt sikkerhetssystem vil kunne bli et kommersielt produkt for Optimar.
Resultatet av prototypen forsikret oss om at sikkerhetssystemet kan være et kommersielt produkt for fiskeindustrien, og at det vil bidra til å minimere alvorlighetsgraden av ulykker. Prototypen er i samsvar med standarder satt av Optimar, og designet er skalerbart og allsidig. Designet gjør det mulig å montere sikkerhetssystemet i nye eller eldre fartøy, uten store endringer. The intention of the thesis is to develop a field leading safety system for freezer rooms in fishing vessels. The system must be capable of being mounted in the new fishing vessel Geir III, and to the same extent retrofitted in existing fishing vessels. The safety system aims to minimize the outcome of accidents and be life saving, with a minimal effect to the work flow.
On the 30th September 2010 a fatal accident happened to one of the workers of the trawler, Geir II. Optimar was one of the core suppliers delivering equipment for fish handling to Geir II. During this accident Optimar discovered the lack of safety for workers working alone in the large freezer compartment of Geir II. Optimar is currently in the process of delivering equipment to a new version of Geir II, Geir III. One of the goals of this new vessel is to improve the safety of the workers.
The approach of the thesis is to build a prototype that would serve as a concept of the finalized product being implemented in Geir III. The aim of the prototype is to prove that such a safety system can become a commercial product for Optimar.
The result of the prototype left us confident that the safety system can be a commercial product for the fishing industry, and contribute to minimizing the severity of accidents. The prototype complies with the standards set by Optimar, and is designed with scalability and versatility in mind. Making it possible for the safety system to be implemented in new vessels or retrofitted in older vessels, without any major modifications.