Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaavi, Thomas
dc.contributor.authorFolkvord, Sindre
dc.contributor.authorNordbotten, Øystein
dc.date.accessioned2020-07-07T16:06:50Z
dc.date.available2020-07-07T16:06:50Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2661186
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven har blitt skrevet på vegne av NTNU Gjøvik, og har vært fokusert på å designe og produsere en fungerende frontvinge og nesekon til en replika av en Formel-1-bil. Frontvingen skal generere marktrykk og kunne fungere i hastigheter opptil 180km/t, og ha en form for krasjsikring innebygget i nesekonen. For å gjøre dette har dataassistert design og dataassistert strømningsanalyse blitt benyttet i designprosessen. Videre har programvare for dataassistert produksjon blitt benyttet for å generere skjærbaneprogrammet til CNC-fresing av støpeformer i ekstrudert polystyren-skum. Til slutt ble støpeformene benyttet til våt-håndopplegg av karbonfiberduk og epoksy for å støpe test-deler i karbonfiber. På grunn av stengte laber grunnet Covid-19-pandemien, har kun datamodellene og støpeformene, samt noen test-deler blitt produsert i dette prosjektet. Forberedelser og noen tester har blitt gjennomført og prosessen har blitt evaluert for videre arbeid i fremtiden.
dc.description.abstractThis bachelor thesis has been written on behalf of NTNU Gjøvik and has been focused on designing and producing a functioning carbon front wing to a Formula 1-replica car. This front wing should be capable of functioning in speeds up to 180km/h and should be designed to have some form of crash-element built into the nosecone. To achieve this, computer assisted design and computational flow analysis has been used in the design process. Further, computer aided manufacturing has been used to generate tool paths for CNC-milling of casting molds in extruded polystyrene-foam. Last, wet hand-layup of carbon fiber and epoxy has been used to create carbon fiber-test-parts out of the molds. Due to the unexpected circumstances with the Covid-19-pandemic and therefore closed labs, only the computer design-models and casting molds have been finished in this project. Preparations and some tests have been completed and the process has been evaluated for further work in the future.
dc.publisherNTNU
dc.titleDesign og konstruksjon av frontvinge og nesekon til en replika av en formel 1-bil
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel