Engasjement og faglig tilfredshet i klasserommet
Peer reviewed, Journal article
Published version
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2660001Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3818]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [38576]
Originalversjon
Norsk pedagogisk tidsskrift. 2019, 103 (1), 16-28. 10.18261/issn.1504-2987-2019-01-03Sammendrag
Skolefaglige prestasjoner blant elever i grunnskolen får gjerne stor oppmerksomhet i politikk og forskning. Denne studien har tatt utgangspunkt i elevenes subjektive faglige tilfredshet. Artikkelen belyser helsefremmende faktorer for elever i 1.–10.klasse med utgangspunkt i kategoriene faglige problemer, faglige ressurser og sosiale ressurser. Resultatene fra denne studien bringer ny kunnskap om faglig engasjement som en sentral helsefremmende faktor i skolen. Studien viser at det er en sterk sammenheng mellom opplevelsen av matematikkfaget og generell skolefaglig tilfredshet.