En empirisk analyse av prestasjonsforskjeller mellom elever født i Norge og elever ikke født i Norge
Bachelor thesis

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2659764Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne analysen er å undersøke forskjellen i leseferdigheter mellom elever født i Norge og elever ikke født i Norge. Analysen tar for seg hvordan ulike faktorer påvirker leseferdighetene til disse elevene forskjellig, og baseres på et datasett fra 2001. Problemstillingene vil bli undersøkt ved å gjennomføre en empirisk analyse, som hovedsakelig baserer seg på OLS-regresjon.
Resultatene viser at det eksisterer en signifikant strukturell forskjell i hvordan de forskjellige faktorene påvirker leseferdighetene til de to elevgruppene av interesse. The purpose of this analysis is to look into the differences in reading skills between students born in Norway and students not born in Norway. The analysis examines how different factors affect the reading skills of these students differently, and is based on a dataset from 2001. The main questions we raised will be investigated by conducting an empirical analysis, which is mainly based on OLS regression.
The results show that there is a significant structural difference in how the different factors affect the reading skills of the two student groups of interest.