SØK2901 Bacheloroppgave i samfunnsøkonomi
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2659738Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven har vi forsøkt å analysere i hvilken grad det er mulig å observere betydningen av klassestørrelse på elevprestasjoner mellom innvandrerelever og øvrige elever i Tyskland. I vår analyse har vi brukt datamateriale hentet fra undersøkelsen Progress in International Reading Literacy Study, P IRLS. Vi har brukt skoleproduktfunksjonen som utgangspunkt for modellene våre inspirert fra tidligere litteratur. I tillegg til å se på effekten av klassestørrelse og elevenes innvandrerstatus på elevprestasjoner, har vi undersøkt hvordan lærerens kjønn, lærerens sertifisering, elevens kjønn, om eleven har gått i barnehage, om elevene snakker testspråket hjemme, foreldrenes utdanningsnivå og antallet innvandrere på skolen påvirker resultatene vi er ute etter.
I analysen har vi brukt minste kvadraters metode, og teorien som er benyttet er presentert. Vi begynte med en enkel modell som bestod av vår avhengige variabel, read, og våre to interessevariabler clsize og not_born. Deretter utvidet vi modellen ved å ta inn våre valgte kontrollvariabler. Nå kunne vi undersøke om disse kontrollvariablene endret effekten av klassestørrelse på elevprestasjoner. Vi ville også se om effekten avklassestørrelse var avtagende. Ved å legge til et kvadratisk ledd, klassestørrelse i andre, kunne vi observere at effekten var avtagende. Til slutt ville vi undersøke om effekten av klassestørrelse påvirket innvandrerelever ulikt enn øvrige elever. Det gjorde vi ved å utvide modellen med et interaksjonsledd mellom not_born og clsize.
Vi har tolket resultatene fra analysen og sett på mulige utvidelser. Fra dette har vi konkludert med at i våre modeller observerer vi i liten grad at det er forskjellig effekt av klassestørrelse på lesetesten mellom innvandrere og øvrige elever. I tillegg konkluderte vi med at effekten av klassestørrelse er positiv men avtagende, og at innvandrerelever generelt gjør det dårligere på lesetesten sammenlignet med øvrige elever.