Analyse av betydningen av å ha gått i barnehage på elevprestasjoner
dc.contributor.advisor | Strøm, Bjarne | |
dc.contributor.author | Finne, Brita Engen | |
dc.date.accessioned | 2020-06-27T16:01:17Z | |
dc.date.available | 2020-06-27T16:01:17Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2659736 | |
dc.description.abstract | Formålet med oppgaven er å undersøke om det å gå i barnehage har betydning for leseprestasjonene til fjerdeklassinger i Norge. I tillegg tar den for seg hvorvidt effekten av å gå i barnehage avhenger av foreldrenes bakgrunn med tanke på innvandrerstatus og grad av utdanning. Det kontrolleres også for andre faktorer som tenkes å kunne påvirke testresultatet. For å gjennomføre analysen er estimeringsmetoden OLS, minste kvadrats metode, benyttet og modellen som brukes er tatt med utgangspunkt i skoleproduktfunksjonen. Resultatet viser en positiv sammenheng mellom barnehagedeltakelse og økte leseresultater blant fjerdeklassinger i Norge. Samtidig vises det gjennom kontrollvariablene at det også er en rekke andre faktorer som har stor betydning for prestasjonen. Den positive effekten av å gå i barnehage viser seg også å være større blant barn med foreldre som ikke er født i Norge. | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Analyse av betydningen av å ha gått i barnehage på elevprestasjoner | |
dc.type | Bachelor thesis |