Analyse av betydningen av å ha gått i barnehage på elevprestasjoner
Bachelor thesis
![Thumbnail](/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/2659736/no.ntnu%3ainspera%3a57630883%3a58415432.pdf.jpg?sequence=5&isAllowed=y)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2659736Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med oppgaven er å undersøke om det å gå i barnehage har betydning for leseprestasjonene til fjerdeklassinger i Norge. I tillegg tar den for seg hvorvidt effekten av å gå i barnehage avhenger av foreldrenes bakgrunn med tanke på innvandrerstatus og grad av utdanning. Det kontrolleres også for andre faktorer som tenkes å kunne påvirke testresultatet. For å gjennomføre analysen er estimeringsmetoden OLS, minste kvadrats metode, benyttet og modellen som brukes er tatt med utgangspunkt i skoleproduktfunksjonen. Resultatet viser en positiv sammenheng mellom barnehagedeltakelse og økte leseresultater blant fjerdeklassinger i Norge. Samtidig vises det gjennom kontrollvariablene at det også er en rekke andre faktorer som har stor betydning for prestasjonen. Den positive effekten av å gå i barnehage viser seg også å være større blant barn med foreldre som ikke er født i Norge.