Påvirker velstandsnivået i landet hvordan elever presterer på skolen?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2659735Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven har forsøkt å svare på om et lands velstand- og utviklingsnivå har en effekt på hvordan elever presterer på skolen. Vi valgte tre land som ligger spredt innenfor indeksen for menneskelig utvikling (IHDI). Norge har en høy indeks som viser til at det gjennomsnittlige mennesket er høyt utdannet, BNP per capita er høy og har høy forventet levealder. Argentina scorer gjennomsnittlig og Colombia scorer lavt på denne indeksen. I oppgaven analyserer vi data hentet fra PIRLS-undersøkelsen fra 2001, der vi ser etter variansen i testresultatene til elevene. Deretter tok vi en blokkvis regresjon for å se forklaringskraften til variablene hver for seg, for å sjekke hvilke variabler som påvirker elevene mest.
Til slutt tok vi en hypotesetest for å sjekke om estimeringen av modellen er av god kvalitet. Dette ble gjort ved en Breusch-Pagan test, noe som tester modellen for heteroskedasitet. Modellene for Norge og Argentina er homoskedastiske, altså så har støyleddet i regresjonslikningene deres en konstant varians. Colombia derimot, havnet innen for forkastningsnivået og denne modellen er derfor heteroskedastisk. Vi tok derfor en robust regresjon, og konkluderte med at vi likevel kan beholde modellen fordi det er såpass liten endring i standardavviket.