• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • Institutt for samfunnsøkonomi
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • Institutt for samfunnsøkonomi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Analyse av prestasjonsforskjeller mellom innvandrerelever i Norge og Canada

Hercz, Lisa Yael,; Høyer-Humberset, Magnus,; Kristensen, Henriette Storm,; Rudberg, Olav Yoo Stavheim
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:57630883:58428008.pdf (4.410Mb)
no.ntnu:inspera:57630883:58428008.zip.zip (2.502Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2659725
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for samfunnsøkonomi [1202]
Abstract
Innvandrerelever presterer globalt sett dårligere enn den øvrige befolkningen. Dette har også konsistent vært tilfellet i Norge, men ikke i Canada. Denne oppgaven undersøker i hvilken grad elevprestasjoner mellom første- og andregenerasjonsinnvandrere i Norge og Canada varierer. Datasettet som blir benyttet er hentet fra PIRLS 2001, som undersøker internasjonale leseferdigheter. Ved å benytte OLS som økonometrisk metode, blir det etablert en skoleproduktfunksjon og som gjennom utvidelser inkluderer flere relevante karakteristikker som påvirker testresultatene. Konklusjonen er at det er en forskjell i elevprestasjoner mellom landene; Norges førstegenerasjonsinnvandrere presterte bedre enn de kanadiske, mens Norges andregenerasjonsinnvandrere presterte dårligere enn de kanadiske.
 
Immigrant students perform globally worse than the non-immigrant population. This has also consistently been the case in Norway, but not in Canada. This thesis researches to what extent student performances between first- and second-generation immigrants in Norway and Canada differ. The dataset applied is collected from PIRLS 2001, which researches international reading performances. By applying OLS as the econometric method, an education product function is established which through expansions include several relevant characteristics that influence test scores. The conclusion is that there is a difference in student performance between the countries; Norway´s first-generation immigrants performed better than the Canadian, while Norway´s second-generation immigrants performed worse than the Canadian.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit