• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lønnsomhetsanalyse av Høyer As og Brando As i perioden 2015-2018

Ranes, Sven; Robertsen, Martin; Rrustemi, Meriton; Weie, Thomas
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:55531712:55954053.pdf (8.260Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2657778
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • NTNU Handelshøyskolen [713]
Sammendrag
I denne oppgaven har vi sett på den økonomiske utviklingen til klesbutikken Høyer Trondheim

og bedriften BRANDO AS, som består av 12 klesbutikker, i perioden 2015-2018. Vi ønsket også

å se på hvorvidt det forelå indikatorer på at eventuell nedgang i lønnsomhet skyldes økt

netthandel. Vi har brukt offentlige regnskapttall for bedriftene, og har basert på disse regnet ut og

analysert forskjellige nøkkeltall.

Nøkkeltallene viser at Høyer generelt sett gjør det bedre enn BRANDO når det kommer til

likviditet, finansiering og soliditet. Likevel ser vi at BRANDO har en økning i lønnsomheten i

den aktuelle perioden, sammenlignet med Høyer som har en nedgang. Lønnsomhetstallene viser

en generell nedgang hos begge bedriftene. Hvorvidt og eventuelt hvor mye av nedgangen som

skyldes økt netthandel er vanskelig å si, men at netthandelen har en negativ effekt på

lønnsomheten er naturlig å anta. Videre kunne det vært interessant å analysert firmaene som står

for nettsalget til Høyer og BRANDO for å se om det er en sammenheng.
 
In this study we wanted to look at the financial development of the clothing store Høyer

Trondheim and the corporation Brando AS, which consist of 12 clothing stores, for the time

period 2015-2018. We also wanted to examine if a potential decrease in profitability can be

attributed to an increase in online shopping. For our study we have used public accounting

numbers for the corporations and based on these numbers we have calculated and analyzed

different key financial figures.

Generally speaking, Høyer outperforms Brando in terms of the financial key figures related to

liquidity, financing and solidity. Nonetheless we see that Brando has seen an increase in yearly

results within our timeframe, in contrast to the decrease we observe for Høyer. Still the key

financial figures regarding profitability show a general decrease for both corporations. Whether

or not, and to which degree, the decrease can be attributed to online shopping is hard to

determine, but it is reasonable to assume that online shopping has a negative effect on the

profitability. Further on, it could be interesting to analyze the firms that are responsible for the

online stores of Høyer and Brando in order to determine if there is a coherence here or not.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit