Lønnsomhetsanalyse av Høyer As og Brando As i perioden 2015-2018
Abstract
I denne oppgaven har vi sett på den økonomiske utviklingen til klesbutikken Høyer Trondheimog bedriften BRANDO AS, som består av 12 klesbutikker, i perioden 2015-2018. Vi ønsket ogsåå se på hvorvidt det forelå indikatorer på at eventuell nedgang i lønnsomhet skyldes øktnetthandel. Vi har brukt offentlige regnskapttall for bedriftene, og har basert på disse regnet ut oganalysert forskjellige nøkkeltall.
Nøkkeltallene viser at Høyer generelt sett gjør det bedre enn BRANDO når det kommer tillikviditet, finansiering og soliditet. Likevel ser vi at BRANDO har en økning i lønnsomheten iden aktuelle perioden, sammenlignet med Høyer som har en nedgang. Lønnsomhetstallene viseren generell nedgang hos begge bedriftene. Hvorvidt og eventuelt hvor mye av nedgangen somskyldes økt netthandel er vanskelig å si, men at netthandelen har en negativ effekt pålønnsomheten er naturlig å anta. Videre kunne det vært interessant å analysert firmaene som stårfor nettsalget til Høyer og BRANDO for å se om det er en sammenheng. In this study we wanted to look at the financial development of the clothing store HøyerTrondheim and the corporation Brando AS, which consist of 12 clothing stores, for the timeperiod 2015-2018. We also wanted to examine if a potential decrease in profitability can beattributed to an increase in online shopping. For our study we have used public accountingnumbers for the corporations and based on these numbers we have calculated and analyzeddifferent key financial figures.
Generally speaking, Høyer outperforms Brando in terms of the financial key figures related toliquidity, financing and solidity. Nonetheless we see that Brando has seen an increase in yearlyresults within our timeframe, in contrast to the decrease we observe for Høyer. Still the keyfinancial figures regarding profitability show a general decrease for both corporations. Whetheror not, and to which degree, the decrease can be attributed to online shopping is hard todetermine, but it is reasonable to assume that online shopping has a negative effect on theprofitability. Further on, it could be interesting to analyze the firms that are responsible for theonline stores of Høyer and Brando in order to determine if there is a coherence here or not.