Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Tor-Eirik
dc.contributor.authorBang, Rebecca
dc.contributor.authorKristjansdottir, Arny
dc.contributor.authorMøller Schjølberg, Victoria
dc.contributor.authorSjølie Wasa, Eline
dc.date.accessioned2020-06-11T16:01:15Z
dc.date.available2020-06-11T16:01:15Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2657766
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er lønnsomhetsanalyse. Vi har valgt å gjennomføre en horisontal analyse av lønnsomheten til bilforhandleren Motor-Trade AS i perioden 2016 - 2018, og samtidig peke på mulige årsaker til denne utviklingen. Vi inngikk et samarbeid med Motor-Trade AS, og fikk derav årsberetning av dem. Vi har derfor ikke benyttet oss av proff.no for å få tak i regnskapet. Vi foretok et intervju med økonomisjefen, slik at vi har hatt mulighet til å danne oss et helhetlig bilde av bedriftens kjernevirksomhet. Av dette fikk vi også god informasjon om hvorfor lønnsomheten har utviklet seg som den gjorde. Vi har i tillegg til dette valgt å foreta en SWOT analyse, i kombinasjon med en PESTEL. For å få et mer presist bilde av lønnsomheten har vi sammenlignet noen utvalgte nøkkeltall med konkurrentene Nardo Bil AS, Møller Bil Trøndelag AS og Sulland Auto Trøndelag AS. Totalmarkedet har i perioden gått ned, samtidig som etterspørsel etter el-bil har økt kraftig. Dette har ikke gått i Motor-Trade AS sin favør, ettersom de ikke tilbyr like bredt utvalg av el- bil som konkurrentene. Når vi sammenligner Motor-Trade AS med konkurrentene ser vi at de har stort sett gjort det dårligere i forhold til de andre. Noe som kan skyldes blant annet at kundene har blitt mindre merkebevisste og nedgangen i bilmarkedet for konvensjonelle drivlinjer, altså biler som går på bensin eller diesel.
dc.description.abstractThis thesis is based on a horizontal profitability analysis of the car dealership Motor-Trade AS for the period 2016-2018. We cooperated with Motor-Trade AS and got their Annual Report from the Finance Manager. We also conducted an interview with the Finance Manager to get an insight of the firm. That gave us solid information of why the profitability has changed the last years. We prepared a SWOT analysis in combination with a PESTEL analysis. To get a more accurate picture related to how the company is performing, we have compared Motor-Trade AS with the following competitors Nardo Bil AS, Møller Bil Trøndelag AS and Sulland Auto Trøndelag AS. The total market in this period has decreased, in addition the demand for electric cars has increased. The profitability of Motor Trade AS had decreased in the period. This is also evident as their profitability is weaker than its competitors. Our findings suggest that several factors have contributed to the unfavourable development in profitability. Most prominently, however, is the notion of customers not being as brand conscious as earlier. Another important reason is that sales of fossil cars have decreased in recent years.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan har lønnsomheten hos Motor- Trade AS utviklet seg i perioden 2016 til 2018, og hva kan være mulige årsaker?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel