Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUthus, Marit
dc.contributor.authorTangvik, Ellen
dc.date.accessioned2020-06-11T16:00:45Z
dc.date.available2020-06-11T16:00:45Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2657746
dc.description.abstractSammendrag Denne studiens utgangspunkt er kvalitative intervjuer med 3 avdelingsledere med lederansvar for flere kommunale botilbud, som forteller om arbeidet sitt. Målsettingen med studiet er å få ny innsikt i hvordan avdelingsledere med begrenset ledererfaring på dette nivået, opplever sin arbeidssituasjon. Denne innsikten sees i lys av prinsippet om nærledelse, med særlig vekt på muligheter og utfordringer med å være en god leder for medarbeidere i tilrettelagte botilbud. I den aktuelle kommunen ble nærledelse innført for å gi bedre muligheter for oppfølging av medarbeidere, utvikling av arbeidsmiljøet, herunder redusere sykefravær. I starten av dette studiet var det den teoretiske rammen fundamentert i teori om autentisk ledelse, relasjonsledelse og mentalisering. Avdelingsledernes fortellinger ledet til en empiri hvor teori om forventning og verdier (Wigfield & Eccles, 1992), sosial kognitiv teori (Bandura, 1997), og rolleteori (Merton, 1957), ble inkludert i studien. Intervjuene ble gjennomført induktivt med åpne spørsmål, og analysene ble innledet åpent før teori som kunne gi mening til data ble valgt. Med en slik abduktiv tilnærming håpet jeg å få kunnskap om avdelingsledernes arbeid, slik de ser det. Studiens problemstilling er: Nærledelse- muligheter og utfordringer for nye avdelingsledere i tilrettelagte botilbud. Et sentralt funn i studiet var at avdelingslederne var klart verdibaserte i sin tilnærming til ledelse. Deres verdifundament besto av ansvarlighet, mellommenneskelige verdier og brukernære verdier. Disse kom frem ved hvordan de ønsket å bruke sin kompetanse til å gjøre en forskjell for brukeren, i deres genuine menneskeinteresse, hvor medarbeidernes beste var viktig for dem, og en motivasjon for å ta ansvar i jobben som avdelingsleder. Flere interessante funn viste at det fantes barrierer for ledelse i kraft av de rammebetingelsene og forventningene avdelingslederne møter i sitt arbeid. Disse barrierene utfordrer dem i å lede i samsvar med sine verdier og utøve nærledelse etter kommunens intensjon ved innføring av avdelingsledelse. Dette medfører belastninger for dem i form av å kjenne på følelser som utilstrekkelighet og bekymring, som på lengre sikt kan bli belastninger som får konsekvenser for dem selv, og for motivasjon og utholdenhet i lederrollen. Studiet gir ny innsikt i deres arbeidssituasjon og kan belyse de utfordringene og mulighetene de står overfor på en slik måte at det kan stilles nye spørsmål om hvordan rommet for nærledelse kan bli større, og lederopplæringen mer spesifikk rettet mot hva avdelingsledere trenger for å være gode ledere for medarbeidere i tilrettelagte botilbud.
dc.description.abstractAbstract The starting point of this study is qualitative interviews with three department managers with responsibility for several municipal workplaces, which tell about their work. The aim of the study is to gain new insights into how department managers with limited management experience at this level, experience their work situation. This insight will be considered in light of the principle of proximity management, with special emphasis on the opportunities and challenges of being a good leader for employees in tilrettelagte botilbud. In the municipality, department management was introduced to provide better opportunities for follow-up of employees, development of the working environment, including reducing absence due to illness. At the beginning of this study, the theoretical framework was based on the theory of authentic leadership, relational management and mentalization.The department leaders' stories led to an empiricism in which theory of expectation and values (Wigfield & Eccles, 1992), social cognitive theory (Bandura, 1997), and role theory (Merton, 1957) were included in the study. The interviews was conducted with an inductive approach with open-ended questions, and the approach of the analyses were open, before theory that could make sense of data were chosen With such an abductive approach, I hoped to gain knowledge of the work of department management, as they see it. The thesis statement is: Proximity management- opportunities and challenges for new department managers in tilrettelagte botilbud. A key finding in the study was that department managers were clearly value-based in their approach to management. Their foundations consisted of responsibility, interpersonal values and client-centered values. These emerged through how they wanted to use their expertise to make a difference for the client, in their genuine human interest, where the best interests of employees were important to them, and a motivation to take responsibility in the job as a department manager. Several interesting findings showed that there were barriers to management because of the framework conditions, and expectations that the department managers meet in their work. These barriers challenge them to lead in accordance with their values, and exercise proximity leadership according to the municipality's intention in introducing departmental management. This entails stress for them in the form of feeling emotions such as inadequacy and worry, which in the long term can become stresses that have consequences for themselves, and for motivation and perseverance in the leadership role. The study provides new insights into their work situation and can illuminate the challenges and opportunities they face in such a way, that new questions should be asked about how the scope for proximity leadership can be increased, and leadership training more specifically focused on what departmental leaders need to be good leaders for employees in tilrettelagte botilbud.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNærledelse- muligheter og utfordringer for nye avdelingsledere i tilrettelagte botilbud
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel