Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRolstad, Knut Bjørkli
dc.contributor.authorArnesen, Ketil
dc.date.accessioned2020-06-09T08:10:50Z
dc.date.available2020-06-09T08:10:50Z
dc.date.created2015-11-11T11:41:23Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationUNIPED. 2015, 38 (4), 336-344.en_US
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2657288
dc.description.abstractArtikkelen framlegger resultater fra et undervisningsopplegg i matematikk for 1. års ingeniørstudenter ved HiST høsten 2013, hvor korte, digitale flervalgstester inngikk som en del av den summative vurderingen i matematikkfaget. Testene ble gjennomført på de ordinære forelesningene, hvor studentene brukte det HiST-utviklede testverktøyet Peer Learning Assessment System (PeLe) til å besvare testene med sine egne mobile enheter. Undervisningsopplegget foregikk over 2 x 45 minutter, og i den første, summative halvdelen besvarte studentene den digitale testen individuelt. Testverktøyet gjorde resultatene umiddelbart tilgjengelig for læreren, som kunne bruke svarfordelingene som utgangspunkt for læringsaktiviteter i oppleggets andre, formative del. Læringsaktivitetene la vekt på samarbeid mellom studentene og ga studentene muligheten til å vise at de hadde lært av egne, og hverandres, feil. Læringseffekten av undervisningsopplegget ble målt i form av resultater på en ordinær, skriftlig matematikkeksamen, hvor kontrollgruppa besto av studenter som fulgte et identisk matematikkpensum, men som ikke gjennomførte digitale underveistester. Testgruppa fikk signifikant bedre resultater enn kontrollgruppa på en tradisjonell skriftlig matematikkeksamen etter å ha gjennomført undervisningsopplegget med kombinerte summative og formative tester.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleKombinert summativ og formativ vurdering i matematikken_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber336-344en_US
dc.source.volume38en_US
dc.source.journalUNIPEDen_US
dc.source.issue4en_US
dc.identifier.cristin1288040
dc.description.localcodeOpen Access CC-BYen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal