Show simple item record

dc.contributor.authorLøhre, Audhild
dc.contributor.authorMoen, Elin
dc.contributor.authorEtnan, Randi
dc.contributor.authorAndersen, Marit
dc.contributor.authorUthus, Marit
dc.date.accessioned2020-06-05T12:18:21Z
dc.date.available2020-06-05T12:18:21Z
dc.date.created2016-08-15T19:40:36Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2016, 2 (1), 73-87.en_US
dc.identifier.issn2387-5739
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2657009
dc.description.abstractDet fins lite norsk forskning om lærerstudenters motivasjon for a ̊ bli lærere. Her presenteres enkvalitativ studie der forma ̊let var a ̊ undersøke lærerstudenters motivasjon for a ̊ bli lærer, og videreundersøke om utdanningen fremmet deres motivasjon for a ̊ utvikle seg som lærere. Studien erforankret i motivasjonsteori om mestringsforventning og verdier. Vi velger i tillegg a ̊ benytteteoretiske perspektiver pa ̊ danning, engasjement og tilhørighet til skolen, siden dette viste seg a ̊være betydningsfulle faktorer for studentenes motivasjon forut for og underveis i studiet. Studiensempiriske grunnlag er 40 studentlogger, alle skrevet midtveis i første studiea ̊r. Tekstene er studertgjennom kvalitativ næranalyse. Funnene presenteres i studiens seks kategorier: Til elevens beste,Samfunnsoppdraget, Ankerfeste i forbilder, Tidligere mestringserfaringer, En understøttendepraksisperiode og Men, hva med lærestedet? Gjennomga ̊ende i studentenes fortellinger framsta ̊rverdier, engasjement og tilhørighet som særlige drivkrefter eller kilder til motivasjon. Studenteneserfaringer fra skolepraksisen synes a ̊ ha styrket deres identitet som lærer, men det er uvisst hvilkenbetydning lærestedet har hatt for tilhørighet og identitet.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleVerdier, engasjement og tilhørighet som drivkrefter i lærerstudenters yrkesvalg og utvilking av læreridentiteten_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber73-87en_US
dc.source.volume2en_US
dc.source.journalNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikken_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.cristin1372968
dc.description.localcode#2016 Audhild Løhre et al. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative CommonsAttribution 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), allowing third parties to copy andredistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any purpose,even commercially, provided the original work is properly cited and states its license.en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal