dc.contributor.author | Løhre, Audhild | |
dc.contributor.author | Moen, Elin | |
dc.contributor.author | Etnan, Randi | |
dc.contributor.author | Andersen, Marit | |
dc.contributor.author | Uthus, Marit | |
dc.date.accessioned | 2020-06-05T12:18:21Z | |
dc.date.available | 2020-06-05T12:18:21Z | |
dc.date.created | 2016-08-15T19:40:36Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2016, 2 (1), 73-87. | en_US |
dc.identifier.issn | 2387-5739 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2657009 | |
dc.description.abstract | Det fins lite norsk forskning om lærerstudenters motivasjon for a ̊ bli lærere. Her presenteres enkvalitativ studie der forma ̊let var a ̊ undersøke lærerstudenters motivasjon for a ̊ bli lærer, og videreundersøke om utdanningen fremmet deres motivasjon for a ̊ utvikle seg som lærere. Studien erforankret i motivasjonsteori om mestringsforventning og verdier. Vi velger i tillegg a ̊ benytteteoretiske perspektiver pa ̊ danning, engasjement og tilhørighet til skolen, siden dette viste seg a ̊være betydningsfulle faktorer for studentenes motivasjon forut for og underveis i studiet. Studiensempiriske grunnlag er 40 studentlogger, alle skrevet midtveis i første studiea ̊r. Tekstene er studertgjennom kvalitativ næranalyse. Funnene presenteres i studiens seks kategorier: Til elevens beste,Samfunnsoppdraget, Ankerfeste i forbilder, Tidligere mestringserfaringer, En understøttendepraksisperiode og Men, hva med lærestedet? Gjennomga ̊ende i studentenes fortellinger framsta ̊rverdier, engasjement og tilhørighet som særlige drivkrefter eller kilder til motivasjon. Studenteneserfaringer fra skolepraksisen synes a ̊ ha styrket deres identitet som lærer, men det er uvisst hvilkenbetydning lærestedet har hatt for tilhørighet og identitet. | en_US |
dc.language.iso | mis | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Verdier, engasjement og tilhørighet som drivkrefter i lærerstudenters yrkesvalg og utvilking av læreridentitet | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 73-87 | en_US |
dc.source.volume | 2 | en_US |
dc.source.journal | Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1372968 | |
dc.description.localcode | #2016 Audhild Løhre et al. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative CommonsAttribution 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), allowing third parties to copy andredistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any purpose,even commercially, provided the original work is properly cited and states its license. | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |