Verdier, engasjement og tilhørighet som drivkrefter i lærerstudenters yrkesvalg og utvilking av læreridentitet
Peer reviewed, Journal article
Published version
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2657009Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3813]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [38688]
Originalversjon
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2016, 2 (1), 73-87.Sammendrag
Det fins lite norsk forskning om lærerstudenters motivasjon for a ̊ bli lærere. Her presenteres enkvalitativ studie der forma ̊let var a ̊ undersøke lærerstudenters motivasjon for a ̊ bli lærer, og videreundersøke om utdanningen fremmet deres motivasjon for a ̊ utvikle seg som lærere. Studien erforankret i motivasjonsteori om mestringsforventning og verdier. Vi velger i tillegg a ̊ benytteteoretiske perspektiver pa ̊ danning, engasjement og tilhørighet til skolen, siden dette viste seg a ̊være betydningsfulle faktorer for studentenes motivasjon forut for og underveis i studiet. Studiensempiriske grunnlag er 40 studentlogger, alle skrevet midtveis i første studiea ̊r. Tekstene er studertgjennom kvalitativ næranalyse. Funnene presenteres i studiens seks kategorier: Til elevens beste,Samfunnsoppdraget, Ankerfeste i forbilder, Tidligere mestringserfaringer, En understøttendepraksisperiode og Men, hva med lærestedet? Gjennomga ̊ende i studentenes fortellinger framsta ̊rverdier, engasjement og tilhørighet som særlige drivkrefter eller kilder til motivasjon. Studenteneserfaringer fra skolepraksisen synes a ̊ ha styrket deres identitet som lærer, men det er uvisst hvilkenbetydning lærestedet har hatt for tilhørighet og identitet.