dc.contributor.author | Wicklund, Beret | |
dc.contributor.author | Larsen, Ann Sylvi | |
dc.contributor.author | Vikbrant, Gunilla | |
dc.date.accessioned | 2020-06-05T12:03:46Z | |
dc.date.available | 2020-06-05T12:03:46Z | |
dc.date.created | 2016-12-19T09:59:48Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2016, 2 (1), . | en_US |
dc.identifier.issn | 2387-5739 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2657004 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen presenteres en studie av hvilke litterære erfaringer en gruppe svenske ognorske lærerstudenter har ved inngangen til lærerstudiet. Forfatterne har flere a ̊rs erfaring medlitteraturundervisning i lærerutdanningens norsk- og svenskfag, og i artikkelen problematiseresstudentenes kompetanse innen litteratur og hvilke utfordringer lærerutdanningen sta ̊r overfor. Studiener resultat av et samarbeidsprosjekt mellom lærerutdannere i morsma ̊lsfagene i nordiske land gjennomNorplusprosjektet«Nabospra ̊k i lærerutdanningen». Norplus-prosjektet har som forma ̊l a ̊ fremmespra ̊k- og kulturforsta ̊else, litteraturlesing og undervisningskompetanse blant nordiske lærerstudenter.Samarbeidet har gjort det mulig a ̊ kunne se situasjonen ikke bare i et norsk, men ogsa ̊ i et nordiskperspektiv. En tydelig tendens er at lærerstudenter er mindre aktive lesere jo lavere klassetrinn dekvalifiserer seg for a ̊ undervise pa ̊. De er generelt positive til lesing, og mange leser mye for opplevelse ogavkobling, men da helst krim og internasjonale bestselgere. De har liten erfaring med mer avansertlitteratur og klassikere, og en mer utforskende og reflekterende tilnærming til litteraturen. | en_US |
dc.language.iso | mis | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.relation.uri | https://pedagogikkogkritikk.no/index.php/ntpk/article/view/149 | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Lærerstudenten som leser - en undersøkelse av litterære erfaringer hos en gruppe norske og svenske lærerstudenter | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 8 | en_US |
dc.source.volume | 2 | en_US |
dc.source.journal | Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1414797 | |
dc.description.localcode | C2016 Beret Wicklund et al. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative CommonsAttribution 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), allowing third parties to copy andredistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any purpose,even commercially, provided the original work is properly cited and states its licens | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |