Hvordan kan Kongsberg Maritime øke sin effektivitet og inntjening på Lillaas handler på ettermarked, og hvordan kan prosessen til Lilaas hendlene forbedres i forhold til kundens behov?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2656820Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
SammendragI denne oppgaven tar jeg for meg både kunden og bedriftens behov for å gjennomføre en rask og effektiv bytteordning av defekte Lilaas hendler. Disse manøverhendlene benyttes til å operere Kongsbergs Maritime CM AS sine propulsjonssystemer. Hovedfokuset her har vært å forbedre Supply Chain prosessene knyttet til bytte og reparasjon av hendler.
I denne oppgaven kommer jeg inn på spennende temaer innenfor logistikk, kommunikasjon, og lagerstyring samt sporbarhet av komponenter. Videre har jeg intervjuet sentrale personer i de forskjellige selskap som har bidratt med informasjon som jeg har benyttet i min bacheloroppgave.
Som resultat har jeg laget en ny prosess der man har rasjonalisert verdikjeden og antall transaksjoner mellom de involverte partene. Med partene menes Lilaas som leverandør, DHL som befrakter og Kongsberg Maritime CM AS og dens kunder.
Oppgaven omhandler også viktigheten av riktig dokumentasjon fra kunde til KM CM AS. Der man beskriver problemene knyttet til Lilaas hendlene samt identifikasjon.
Utgangspunktet for denne oppgaven var tungrodde og ineffektive prosesser knyttet til reparasjon av Lilaas hendel. Oppgaven konkluderer med en forbedret prosess som tar hensyn til kundens behov, bedriftens indirekte kostnader og redusert kompleksitet.
Prosessen i seg selv kan også benyttes i andre sammenhenger der bytteordninger er aktuelt.