Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHøiseth, Marikken Forshaug, Ann Kristin
dc.contributor.authorKristoffersen, Cecilie
dc.date.accessioned2020-06-04T16:05:36Z
dc.date.available2020-06-04T16:05:36Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2656811
dc.description.abstractDagens samfunn blir stadig mer komplekst og sammenflettet, det bringer med seg komplekse problemer som krever at man kommer opp med kreative og innovative løsninger. Samdesign er arena hvor tverrfaglig samarbeid kan finne sted i regi av design fasilitatorer. For å skape et best mulig samarbeid er det nødvendig at teamet opplever psykologisk trygghet. Psykologisk trygget er troen på at man ikke blir ydmyket eller straffet for å komme med ideer, spørsmål, bekymringer eller feil. Samdesign foregår ofte i et workshop-format, dermed så denne oppgaven på hvordan man kan fasilitere for trygghet i en samdesignsworkshop og prøver å besvare følgene problemstilling. «Hvordan kan det å fasilitere for trygghet i en samdesignsworkshop bidra til økt kunnskapsdeling blant deltagerne?» Det ble gjennomført litteraturstudie og intervjuer med psykolog og tjenestedesignere om hva samdesign er og om hvordan man skaper trygghet i workshops. Det ble også gjennomført en case-studie sammen med Helseinnovasjonssenteret i Kristiansund for å se studere hvordan samdesign og samskaping fungerer i praksis. Resultatet er 18 trygghetsprinsipper om hvordan man kan fasilitere for trygghet i en samdesignsworkshop. Trygghetsprinsippene er fordelt ut ifra en workshop oppbygning med kategoriene før, startpunkt, underveis, sluttpunkt, etter og vær oppmerksom på. Trygghetsprinsippene er også oppsummert i «syv regler for å fasilitere for trygghet». Oppgaven spør til slutt om workshop er det riktige formater å utføre samdesign på, når det i seg selv ikke formidler trygghet. Resultat er et forslag til en ny samdesignprosess.
dc.description.abstractToday's society is becoming increasingly complex and intertwined, bringing with its complex problems that require the creation of creative and innovative solutions. Cp-design is an arena where interdisciplinary collaboration can take place under the direction of design facilitators. In order to create the best possible cooperation, it is necessary for the team to experience psychological safety. Psychological safety is the belief that one is not humiliated or punished for coming up with ideas, questions, concerns or reporting mistakes. Co-design often takes place in as a workshop, so this thesis looked at how to facilitate the safety of a co-design workshop and try to answer the following problem. "How can facilitating for psychological safety in a co-design workshop contribute to increased knowledge sharing among participants?" Literature study and interviews with psychologists and service designers were conducted on what co-design is and how to create safety in workshops. A case study was also conducted together with the Health Innovation Center in Kristiansund to study how co-design and collaboration work in practice. The result is 18 safety-principles on how to facilitate security in a co-design workshop. The safety-principles are distributed from a workshop structure with the categories before, starting point, during, endpoint, after and be aware of. The principles of safety are also summarized in "seven rules to facilitate for safety". The assignment finally asks if the workshop is the right format to carry out co-design when in itself it does not convey security. The result is a proposal for a new co-design process.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFasilitere for trygghet i et samdesignmøte
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel