Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorErik Andreas Sæther
dc.contributor.authorHøgh, Tina Maxine Staahle
dc.date.accessioned2020-06-04T16:04:44Z
dc.date.available2020-06-04T16:04:44Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2656792
dc.description.abstractTemaet i denne masteroppgaven handler om hvordan positiv psykologi kan brukes som et strategisk virkemiddel for å styrke konkurransefortrinnet i små og mellomstore virksomheter. Spesielt fokuserer oppgaven på hvordan ledere gjennom sin rolle kan bruke positiv psykologi for å styrke engasjement, forbedre prestasjoner, bidra til sterkere organisasjonskultur og dermed sørge for et strategisk fortrinn gjennom virksomhetens menneskelige ressurser. Temaet for oppgaven utforsket jeg gjennom intervjuobjekter på både medarbeider- og ledernivå gjennom dybdeintervjuer. Intervjuobjektene representerer ulike virksomheter og bransjer, men felles for alle er at det er kompetanseintensive organisasjoner. Som en del av oppgaven utarbeidet jeg flere forskningsspørsmål: «Hvordan kan positiv psykologi bidra til økt engasjement hos ansatte?», «Hvordan kan positiv psykologi bidra til bedre prestasjoner blant de ansatte?» og «Hvordan kan bruk av positiv psykologi bidra til utvikling av organisasjonskulturen i en virksomhet?». For å besvare forskningsspørsmålene har jeg gjennomført en kvalitativ studie med en abduktiv tilnærming. Datainnsamlingen bestod av ti dybdeintervjuer av ledere og medarbeidere. Det teoretiske rammeverket i oppgaven er knyttet til positiv psykologi, engasjement, prestasjoner, organisasjonskultur, positivt lederskap og strategi. Mine funn tyder på at elementer fra positiv psykologi kan brukes av ledere med personalansvar for å styrke virksomhetens konkurransefortrinn gjennom de menneskelige ressursene i virksomheten. Videre tyder både mine funn, samt teori, på at positiv psykologi spesifikt må implementeres i de ulike elementene jeg har undersøkt; engasjement, prestasjoner, organisasjonskultur og ledelse. Implementering av positiv psykologi handler både om bruk av konkrete verktøy og aktiviteter, så vel som tankesett og menneskesyn. Både ledere og medarbeidere som har blitt intervjuet i forbindelse med denne oppgaven, anser leders ansvar som stort når det kommer til engasjement, prestasjoner, organisasjonskultur og ledelse. Videre kommer det også frem at mange opplever at leder har stor innflytelse når det kommer til deres eget engasjement og deres egne prestasjoner. Allikevel kan ikke dette ansvaret legges på den enkelte leder alene. Derimot må det være en prioritering og strategisk beslutning på virksomhetsnivå for at positiv psykologi skal kunne ha en strategisk effekt.
dc.description.abstractThe theme of this master's thesis is about how positive psychology can be used as a strategic tool to strengthen the competitive advantage of small and medium-sized businesses. In particular, the thesis focuses on how leaders, through their role, can use positive psychology to strengthen engagement, improve performance, contribute to stronger organizational culture and thus provide strategic advantage through the company's human resources. I explored the topic of the thesis through interview subjects at both the employee and manager levels through in-depth interviews. The interview subjects represent different businesses and industries, but common to all is that there are competence-intensive organizations. As part of the thesis, I worked out several research questions: «How can positive psychology contribute to increased employee engagement?», «How can positive psychology contribute to better employee performance?» and «How can the use of positive psychology contribute to the development of organizational culture in a business?». To answer the research questions I have conducted a qualitative study with an abductive approach. The data collection consisted of ten in-depth interviews of managers and employees. The theoretical framework of the thesis is related to positive psychology, commitment, performance, organizational culture, positive leadership and strategy. My findings suggest that elements of positive psychology can be used by managers with personnel responsibilities to strengthen the company's competitive advantage through the human resources of the business. Furthermore, both my findings, as well as theory, suggest that positive psychology must be specifically implemented in the various elements I have examined; commitment, achievements, organizational culture and leadership. Implementation of positive psychology is about the use of specific tools and activities, as well as the mindset and human view. Both managers and employees who have been interviewed in connection with this assignment consider leaders' responsibility as great when it comes to engagement, performance, organizational culture and leadership. Furthermore, it is also revealed that many feel that leaders have a great influence when it comes to their own commitment and their own achievements. Yet this responsibility cannot be placed on the individual leader alone. On the other hand, it must be a priority and strategic decision at the company level for positive psychology to have a strategic effect.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan ledere med personalansvar bruke positiv psykologi for å styrke virksomhetens konkurransefortrinn i små og mellomstore virksomheter?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel