Show simple item record

dc.contributor.authorHårstad, Stian
dc.date.accessioned2020-04-30T10:08:58Z
dc.date.available2020-04-30T10:08:58Z
dc.date.created2016-09-23T08:06:10Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationActa didactica Norden. 2016, 10 (3)en_US
dc.identifier.issn1504-9922
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2653036
dc.description.abstractI denne artikkelen beskrives utprøvinga av et didaktisk opplegg i grunnskolelærerutdanningas norskfag som har språkhistorie som overordnet tema. Målet med metodikken som legges fram, er å gi innsikt i språknormering som sosiokulturell prosess for på denne måten å utvikle en forståelse av hvordan språk historie har blitt og fortsatt blir skapt. Artikkelen drøfter hvordan en slik tilnærming kan gi deltakerne økt historisk bevissthet om språklige fenomener. Samtidig presenteres kunnskap om hvilke normeringsprinsipper de involverte lærerstudentene intuitivt ser som de mest “naturlige” og “hensiktsmessige” i en språkplanleggingskontekst. Et hovedfunn er at det store flertallet løfter fram et “demokrati- eller jamlikhetsprinsipp” og et “ortofoniprinsipp” som de mest tungtveiende. Artikkelen kommer dessuten med forslag til hvordan det språkhistorie-didaktiske feltet kan utforskes videre.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Osloen_US
dc.relation.urihttps://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/3870/3363
dc.titleLæring om normering. Erfaringer fra et språkhistorie-didaktisk eksperiment i lærerutdanningaen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.volume10en_US
dc.source.journalActa didactica Nordenen_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.cristin1384480
dc.description.localcodeADNO gir umiddelbar og fri tilgang (Open Access) til tidsskriftets innhold, ut fra prinsippet om at forskning bør være fritt tilgjengelig for allmennheten, slik at man oppnår økt global utveksling av kunnskap.en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record