Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKlemp, Torunn
dc.contributor.authorNedberg, Audhild
dc.date.accessioned2020-04-29T12:55:41Z
dc.date.available2020-04-29T12:55:41Z
dc.date.created2017-01-02T15:06:16Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationFoU i praksis. 2016, 10 (2), 23-43.en_US
dc.identifier.issn1504-6893
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2652952
dc.description.abstractDenne artikkelen presenterer og diskuterer erfaringer fra et forsknings- og utviklingsprosjekt der lærerstudenter på masterutdanning for 1.–7. trinn ved UiT Norges arktiske universitetet, følger én enkelt elevs faglige og sosiale utvikling over tid i praksis (fokuselev). Gjennom undervisning i forkant og underveis får studentene faglig ballast til å observere, forstå og beskrive elevens kompetanse. Studentenes evaluering av prosjektet og gruppeintervjuer med studenter og praksislærere er grunnlag for forskningsprosjektet om hvilke erfaringer arbeidet med fokuseleven har gitt studentene. Gjennom kvalitativ analyse framkommer to trekk: Studentene er blitt mer bevisste på at praksisopplæring er mer enn å øve på undervisning, og de ser at kunnskap om én elev gir kunnskap om mange. Basert på Deweys tenkning om lærerstudenten som student i praksis («student of teaching») tolker og diskuterer vi studentenes erfaringer i lys av begrepet ‘vekstfremmende erfaringer’ («educative experiences»). Til tross for et begrenset materiale mener vi at studien har et potensial til å bidra i diskusjonen om hvordan progresjonen i praksisopplæringa kan bli tydeligere.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleÅ studere elevers læring gjennom en fokuseleven_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber23-43en_US
dc.source.volume10en_US
dc.source.journalFoU i praksis. 2016, 10 (2)en_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.cristin1419385
dc.description.localcodeOpphavsrett (c) 2016 Torunn Klemp, Audhild Nedberg. Åpen tilgang CC-BY-NCen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal