Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMunkebye, Eli
dc.contributor.authorBakklund, Margrete Vangen
dc.date.accessioned2020-04-08T16:00:14Z
dc.date.available2020-04-08T16:00:14Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2650773
dc.description.abstractDenne studien tar for seg elevers forståelse av hvor planter får energigivende næringsstoffer for vekst og overlevelse fra. Med utgangspunkt i tidligere forskning ble det utformet et spørreskjema, som var utformet for å forsøke å skille mellom en vitenskapelig forståelse av begrepene og vanlige hverdagsforestilliger relatert til temaet. Studiet ble gjennomført som en kvantitativ undersøkelse, og datamaterialet ble samlet inn ved gjennomføring av en spørreundersøkelse i 17 ulike naturfagsklasser fordelt på 3 ulike videregående skoler. Svarene fra de 382 elevene som deltok i studien ble analysert kvalitativt med hensyn til svar innenfor 4 konstrukt som ble utformet med utgangspunkt i tidligere forskning på temaet. Resultatene viste at mange av elevene forstår at planter produserer energigivende næringsstoffer i fotosyntesen. Videre var det en liten gruppe av elever som gjennomgående var enig i at planter får alt den trenger for å vokse, også næringsstoffer som gir energi fra jorden. En stor del av utvalget støtter påstander formulert som en vanlig hverdagsforestilling om at hovedhensikten med fotosyntesen er å produsere oksygen. Dette viser en lavere grad av forståelse for hva som ligger i det at planter betegnes som autotrofe og produsenter. Funnene er i stor grad sammenfallende med funn fra studier på elevers forståelse for fotosyntese og plantenæring i andre land.
dc.description.abstractThis study deals with students' understanding of how plants get energizing nutrients for growth and survival. Based on previous research, a questionnaire was designed in attempt to try and distinguish between a scientific understanding of the concepts and common everyday representations related to the topic. This was considered a quantitative study, and the data material was collected by conducting a survey in 17 different science classes divided into 3 different secondary schools. The responses of the 382 students who participated in the study were analyzed qualitatively with respect to responses within 4 constructs that were designed based on previous research on the topic. The results showed that many of the students understand that plants produce energizing nutrients in photosynthesis. Furthermore, there was a small group of students who consistently agreed that plants get everything they need to grow, including nutrients that provide energy from the soil. A large part of the sample supports claims formulated as a common everyday belief that the main purpose of photosynthesis is to produce oxygen. This shows a lower degree of understanding of what lies in the fact that plants are referred to as autotrophs and producers. The findings largely coincide with findings from studies on students' understanding of photosynthesis and plant nutrition in other countries.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilken forståelse har elever av hvor planter får energigivende næringsstoffer for vekst og overlevelse fra?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel