Tilbake til byråkratiet? Weber, byråkratiet og lærerstreiken
Journal article, Peer reviewed
Published version
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2648960Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Tidsskrift for samfunnsforskning. 2016, 56 (2), 199-207. 10.18261/issn.1504-291X-2016-02-04Sammendrag
Lærerstreiken sommeren 2014 var et resultat av lærernes misnøye med de siste års endringer i skolen der lærerne opplevde stadig mer statlig styring og rapportering. Streiken ble utløst av arbeidsgiverens krav om at skolens ledelse skulle kunne disponere mer av lærernes tid. Lærernes misnøye ytret seg som kritikk av økt byråkratisering og økt rapportering som tok tid fra kjerneoppgavene, nemlig god undervisning for elevene. Økt fokus på nasjonale prøver og PISA-tester som mål på skolens (og lærernes) kvalitet i undervisningen, tydet på en økende mistillit til lærerstanden og det arbeidet som ble gjort i skolen.
Med utgangspunkt i lærernes misnøye med situasjonen i skolen som bl.a. resulterte i lærerstreiken, argumenterer artikkelen for at den byråkratiseringen som ble kritisert av lærerne er en direkte og logisk konsekvens av de NPM-inspirerte reformene som skulle modernisere og avbyråkratisere offentlig sektor. Alternativet, tillit til lærerne som profesjonelle yrkesutøvere, er derimot i tråd med byråkratiet slik det ble begrepsfestet av Weber.