dc.contributor.author | Grüters, Anna Ruth | |
dc.date.accessioned | 2020-03-23T11:03:46Z | |
dc.date.available | 2020-03-23T11:03:46Z | |
dc.date.created | 2020-03-18T14:59:26Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Acta Didactica Norden. 2020, . | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-8219 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2648063 | |
dc.description.abstract | Artikkelen presenterer funn fra en kasusstudie som ser på hvordan lærerne på en finsk barneskole praktisk realiserte den nye IKT-strategien i den finske læreplanen fra 2014. De sentralt gitte målene for strategien er felles for hele landet, men lokale handlingsplaner kan variere mellom kommunene. Utført i et finsktalende klasserom i Helsinki i løpet av et 3-måneders forskningsopphold høsten 2017, viser studien at den sentralt gitte IKT-strategien ble iverksatt i et pedagogisk og teknologisk miljø som var mangelfullt forberedt på de sentralt gitte kravene. Studien indikerer videre at læringen i den gitte situasjonen til syvende og sist ikke skjedde gjennom tilgangen på datamaskiner, men at den snarere var en funksjon av lærerens erfaring, ferdigheter og evne til å velge en didaktikk som er uavhengig av mulige begrensninger satt av teknologien | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Acta Didactica Norden | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.title | Den digitale hverdagen i et finsk klasserom etter læreplanreformen 2014 | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 18 | en_US |
dc.source.journal | Acta Didactica Norden | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.5617/adno.7839 | |
dc.identifier.cristin | 1802263 | |
dc.description.localcode | Opphavsrett 2020 Acta Didactica Norden. Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |