Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSolhaug, Trond
dc.contributor.authorEllingsen, Hans Eirik
dc.date.accessioned2020-03-09T15:00:11Z
dc.date.available2020-03-09T15:00:11Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2646091
dc.description.abstractUtvikling av de kildekritiske ferdighetene hos elever i ungdomsskolen, er en del av opplæringen i samfunnsfag. Disse ferdighetene er helt sentrale i utforskeren, som er et av hovedområdene samfunnsfag. Opplæring i kildekritikk skal blant annet stimulere til å være kritisk og gi erfaring med aktivt medborgerskap og demokratisk deltakelse. I denne studien har jeg undersøkt hva som kjennetegner lærernes beskrivelse og tolkning av kildekritikk, samt hvordan de arbeider og begrunner arbeidet. Dette har jeg undersøkt ved å intervjue seks samfunnsfagslærere i ungdomsskolen med minimum 60 studiepoeng i samfunnsfag. Problemstillingen min er tredelt, som dermed gir funn i tre ulike deler. Funnene i første del viser at fem av lærene tolker og beskriver kildekritikk som evnen til å finne informasjon. I tillegg mener de det er viktig å være kritisk. Fire av dem mener det er viktig å være kritisk til kildens pålitelighet, mens to siste lærerne mener det er viktig å være kritisk til kildens fremstilling. Videre i andre del av problemstillingen kommer det frem at samtlige lærere arbeider med å undersøke og vurdere kildenes opphav, fremstilling og bevis. Dette arbeidet foregår på to ulike måter. Arbeidet til tre av lærerne består i hovedsak av å påminne elevene om å undersøke og vurdere. Arbeidet til de tre andre fokuserer mer på ulike eksempler og metoder for å skape forståelse av å undersøke og vurdere kilder. I tillegg til dette, arbeider fire av dem med å finne informasjon. I tredje og siste del av problemstillingen viser funnene at lærerne arbeider med kildekritikk, fordi kilder og informasjon kan være usann eller skjevt fremstilt. Som et resultat av dette mener de også at arbeidet er med på å gjøre elevene til bevisste medborgere.
dc.description.abstractThe development of source criticism skills is a part of social studies for middle school students. These skills are a central part of the curriculum. Training in source criticism is meant to stimulate the students and help them towards democratic participation and becoming active citizens. In this study I have explored how teachers describe and interpret the concept of source criticism. I have also looked at how teachers work with and explain this concept. To get my results, I have interviewed six middle school social studies teachers with a minimum of 60 credits. My approach has been split into three parts, which in turn means I have gotten results in three different areas. My findings in the first part show that the teachers interpret and describe source criticism as the ability to find information. Additionally, the teachers stress the importance of being critical. Four of the teachers focus on the importance of being critical towards the credibility of the source, while the other two focus on the importance of being critical of how the source is being presented. Furthermore, all six teachers report that they examine and consider the source’s origin, its presentation and its proof. This work happens in two different ways; three of the teachers mainly rely on reminding their students of these factors, while the remaining three teachers report that they use different examples and methods to create an understanding of the investigation of sources. On top of this, four of the teachers work on finding information. In the third and final part of my studies, my findings show that the teachers work with source criticism as they are aware that information can be untrue or biased. As a result of this, the teachers feel that this work helps in making their students more conscious citizens.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSamfunnsfagslæreres arbeid, beskrivelser og begrunnelser for kildekritikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel