Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOle Jonny Klakegg
dc.contributor.authorKhoi Minh Tran
dc.date.accessioned2020-03-05T15:01:31Z
dc.date.available2020-03-05T15:01:31Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2645624
dc.description.abstractBygningsinformasjonsmodellering (BIM) er under stadig utvikling og har de senere år gjort store fremskritt i byggebransjen, men for samferdselsprosjekter er vegen et stykke å gå i forhold til bruk og utvikling. Oppgavens hensikt er å gi informasjon om hvordan BIM-støtte fungerer per dags dato i samferdselsprosjekter som er i anleggsfasen, både det praktiske og det tekniske innen BIM bruken. Gjennom resultater fra intervjuene blir fordeler og utfordringer som er oppdaget presentert. HB V770 modellgrunnlag ble etablert i 2012 som en veileder for implementering av BIM. Selv om det er krav for modellbasert leveranser for samferdselsprosjekter, er det også et krav å levere 2D-tegninger. Det er en både tids-, og kostnadskrevende prosess. Man skulle tro at det skulle holde med kun BIM-modeller som eneste leveranse for et samferdselsprosjekt. Det er gjort mange studier av modellbaserte leveranser under prosjektering, og spesielt mye om BIM for bygg og anlegg. Men det er få studier som beskriver bruken og BIM-støtten og prosessene for et samferdselsprosjekt i anleggsfasen, spesielt hva gjelder den tekniske biten om filformater og programvarer som blir brukt i hverdagen. Andre tema som trenger ytterligere studier er behovet for tegninger nå det allerede eksisterer BIM-modeller. For å kunne forstå mer om hvordan BIM fungerer i denne fasen og hvordan BIM støtter anlegg teknisk er det blitt utformet 4 forskningsspørsmål som skal gi oss svar på denne studien. Forskningsspørsmålene er blitt formulert slik: • Hvordan støtter BIM arbeidsprosessen for et samferdselsanlegg? • Hvordan støtter dagens programvarer opp under BIM-prosessen på anlegg? • Hvordan støtter dagens formater opp under BIM-prosessen på anlegg? • Er det fremdeles behov for tegningsleveranser under modellbasert leveranse? I oppgaven er det benyttet kvalitativ metode i form av intervjuer for å samle informasjoner. Det er blitt valgt ut 3 representanter fra entreprenør og 3 representanter fra BIM-koordinator for prosjekterende. Representantene har erfaring med HB V770 og har mye erfaring med bruk av BIM på anlegg. Ved litteratursøk har det blitt benyttet med søkeord som BIM, BIM for infrastruktur og BIM support on site på søkemotorer. Studiet er begrenset til å ikke involvere byggherre og programutviklere. Det er mye fokus på hvordan BIM-støtte prosessene er ute i anlegg i dagens situasjon, men det reflekteres også litt over prosjekteringsfasen pga. respondentene sine erfaringer. Det er tatt i betraktning at teori under funnene fra litteraturundersøkelse ikke støtter og bekrefter alt det som kommer frem i intervjuresultatene. Det tar heller ikke høyder på å detaljere Level of Development (LoD) i forhold til kravene fra bygg. Studiet er begrenset til 2 sentraler parter i et samferdselsprosjekt, som være seg BIM-koordinator fra prosjekterende og entreprenør. Oppgaven inneholder en konklusjon som presenterer et forslag til tiltak som kan forbedre BIM-støtte under byggeprosesser. Basert på resultater fra spørsmål i intervjuer kommer det frem at det fremdeles er behov for tegninger. Mye av dette kan skyldes at filformater som brukes per dags dato i BIM-modeller ikke er gode nok til å ivareta all informasjon for objekter som er nødvendig. Tegninger blir en mellomløsning for å tilføre informasjon for å supplere modellens begrensing for ulike typer informasjon. Det er også et krav å produsere tegninger mht. godkjenning fra Vegdirektoratet som konstruksjoner og skiltplaner. En annen utfordring omhandler programvarer og låste formater. Prosjekteringsverktøyet Novapoint har VIPS, mens Gemini som benyttes på anleggsplass operere med egne filformater som binder deres program. Det er i tillegg ikke et åpent format som hvilket som helst program støtter, og har bare sitt formål basert på linjer og punkter langs eksisterende situasjon. For å oppnå bedre BIM-støtte for arbeidsprosessene på anlegg for infrastrukturprosjekter, og samtidig eliminere behovet for tegninger må følgende tiltak gjøres: • Kompetanseutvikling for bruk av BIM-modeller, samt for programvarer som er knyttet til bruken av BIM-modeller. • Forbedring og oppgradering av programvarens for håndtering av komplekse prosjekter • Bruken av BIM må beskrives som et krav i prosjektgjennomføring • Utvikling av åpen standard med et åpent filformat som støtter linjer og punkter. En kombinasjon av IFC-format og GIS-format. Samt videreutvikling av GML-format. • Oppfordre Vegdirektoratet til åpne for modellbasert godkjenning av skiltplaner • Utvikle en fremgangsmåte for å kunne snitte BIM-modeller til 2D-visninger i forskjellige akser med funksjonalitet som viser informasjon som tilsvarer tegninger.
dc.description.abstractBuildning Information Modelling (BIM) constantly under development. It has made a great progress in the construction industry, but for infrastructure projects it still has a long way to go in terms of use and development. The purpose of the study is to provide information on how BIM support currently works in infrastructure projects that are in the construction phase in the field, both practical and technical within the BIM use. Handbook V770-Modellgrunnlag was established in 2012 as a guidance for implementation of BIM in Norwegian road projects. Despite the fact that model-based deliveries are required for infrastructure projects, delivering 2D drawings is also a requirement. To deliver 2D drawings and model-based deliveries at the same time is a time-consuming process that makes infrastructure projects more expensive. One would think expect that delivering BIM-models would be sufficient for infrastructure projects. There have been many research studies of model-based deliveries during engineering, especially regarding BIM for building and construction. However, only few studies describe the practical use and BIM supports for an infrastructure project under its construction phase, especially regarding the technical part about file formats and software. Another topic that needs further studies are the need of drawings while we have BIM models. To understand more about how BIM works in this phase and how BIM can support under construction, four research questions will be answered in this study. The research questions are as followed: 1. How does BIM support the workflow of an infrastructure project during constructions in the field? 2. How does today’s software support the BIM process in the field? 3. How does today’s file formats support the BIM process in the field? 4. Are drawings still a necessity during model-based delivery? In this study a qualitative method has been practiced, which in this case is interviews. The representatives all have experience with the handbook V770-Modellgrunnlag and also a lot of experience within the use of BIM on the field. The literature searches where made with keywords as BIM, BIM for infrastructure, BIM support on site on different search engines. The study is limited to not involving the clients and program developers. The focus is on how BIM supports the process on site today, but due to the experiences of the respondents, the design phase will also be reflected upon. Discoveries from the literatures studies does not support and confirm all of the interviews result we got. This is in itself an interesting finding. It also does not consider details of Level of Development (LoD) in relation to the requirements from BIM for building. This study limited to two central parties in an infrastructure project. The interviewees are the BIM-coordinators from the designer and contractor. In this study a qualitative method has been practiced, which in this case is interviews. The representatives all have experience with the handbook V770-Modellgrunnlag and also a lot of experience within the use of BIM on the field. This report presents a suggestion and proposal for measures that can improve BIM support during construction processes. Based on the results from the questions in the interviews, there is still a need for drawings. This is due to that fact that today’s file formats that are used in BIM models are not capable of handling and providing all the information that is needed for an object. The drawings have become an intermediate solution to supply the various information that the model cannot provide due to limitations. It is also a requirement to produce drawings for approval from Vegdirektoratet - which is the Directorate of Public Roads - such as constructions of bridges and sign plans. Another challenge concerns software and locked file formats. The design tools Novapoint has VIPS-formats, whereas Gemini - which is used out the field for the contractor - have their own file formats. It is not an open file formats where another program can handle and has only the properties that is based on lines and points for existing situation. To achieve better BIM support on the work processes for infrastructure projects in the field, and the same time eliminate the needs of drawings, I will suggest the following means: • Skills development for the use of BIM-models, as well as for the software that is related to the use of BIM-models. • Improvements and upgrades of softwares for management of complex projects. • The use of BIM must be a requirement in project implementations. • Development of open standard that supports lines, alignment and points. A combination of IFC- formats and GIS-formats, and further development of GML-formats. • Encourage Vegdirektoratet to approve sign plans for model-based deliveries. • Develop a method to slice BIM models to 2D views in different axes which have the same functions and information that correspond to drawings.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBIM-modeller – bygging uten tegninger og arbeidsprosessen på anleggsplass for samferdselsprosjekter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel