Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPitera Kelly
dc.contributor.advisorZielinkiewicz Arek
dc.contributor.authorAziz, Pshtiwan Ali
dc.date.accessioned2020-03-05T15:00:36Z
dc.date.available2020-03-05T15:00:36Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2645611
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om å undersøke hva som er felles av geometriskparametere til veg som horisontalekurveradius ,klotoideparametere ,klotoidelengde , overhøyde med høyulykkestatistikk i en del strekninger i fylkene Hedmark og noe strekninger i Oppland. Oppgaven så og brukte N100 som et grunnlag for veg geometri parametere Alle strekningene som ble undersøkt i denne masteroppgaven ligger i krappe kurver og har forskjellige radius med forskjellige årsdøgntrafikk ÅDT. Årsaken til at jeg vil undersøke og skrive om dette temaet var at andre parametere ble undersøkt tidligere men det var ingen som undersøkt om påvirkning av klotoideparametere og påvirkning til disse parametere på trafikkulykker og kjørekomforten for trafikanter Alle data som ble avhentet og analysert ble avhentet av nasjonale vegdatabank (NVDB ) , og PMS systemet som brukes av statens vegvesen I oppgaven ble undersøkt sammenheng mellom alle typer ulykker og klotoide parametere Amin og Lomin Data ble analysert og alle data som avhentet ble sammenlignet og vurdert etter faktiske klotoideparametere til aktuelle strekningene .Det ble brukt et excel ark og beregnet data ved hjelp dette programmet Resultatene til klotoideverdier sammenlignet i oppgaven mot antall trafikkulykker i aktuelle strekningene som ble utforsket i masteroppgaven Konklusjonen min ut i fra resultater i excel beregninger og ulykkene er , det finnes mange områder i krappe kurvene som fullfører ikke kravene til håndbok N100 , særlig i veg parseller som liger krappe kurver med stor avvik i tverrfallendringer og i strekninger som er overgang mellom rettlinjer til kurve eller motsatt. Disse endringer påvirker trafikkantener og gir farlige momenter for kjøretøyene , og gir dårlig kjørekomfort i kurvene . Samtidig de store avvikene i tverrfalls endringer i kurver fører til samling av vann og vannplaning Mine anbefalinger i disse strekninger er først å gå gjennom håndbok N100 og vurdere kravene som påvirker klotoideparametere, og anbefaler vegmyndighetene om en grundig vurdering av forskjellige tiltak forsikring av disse kuvene .Min anbefaling er å lage et oversikt over disse kurvene og lokalisere dem, deretter å utføre risikoreduserende tiltak .Det bør utføre følere tiltak for å rette opp tverrfall i kurvene . Samtidig anbefaler jeg om å endre hastigheter i kurver og bygge midtdeler som hindrer utforkjøring til motgående kjørefelt
dc.description.abstractThis master thesis is about examining what is common to geometric parameters for roads such as horizontal curvature radius , clothoid parameter , length of clothoid , roadway super elevation slope , with height accident statistics in some sections of the counties of Hedmark and some stretches in Oppland. The task looked an used N100 as a basis for geometrical parameters for road design .All the sections that where examined in this master thesis lie in tight curves and have a different radius with different annual average daily traffic (AADT ) .The reason I wanted to investigate and write about this topic was that other parameters were investigated earlier , but no one investigated whether the influence of clothoid parameters and the influence on these parameters on traffic accidents and driving comfort for road users .All data collected and analyzed was collected by the national road database (NVDB ) , and the pavement mange systems (PMS ) which used by the State Highways Authority . The thesis investigated the relationship between all types of accidents and clustered parameters Amin and Lomin. Data was analyzed, and all data collected was compared and evaluated according to actual parameters to the appropriate sections. An excel sheet was used and calculated data by using this program. The results for clothoid values compared to the task against the number of traffic accidents in the relevant sections that were explored in the master thesis. My conclusion based on results in excel calculation and the accidents is , there are many areas in the tight curves that do not complete the requirements for handbook N100 especially in sections that resemble tight curves with large deviations in transverse changes and in sections that are transition between straight lines to curve or opposite. These changes affect the traffic lanes and provide dangerous moments for the vehicles and provide poor driving comfort in the curves. At the same time, the large deviations in transverse changes in curves lead to the collection of water and aquaplaning . My recommendations in this these stretches are , first to go to through the handbook N100 and consider the requirements affecting clothoid parameters , and recommend a thorough assessment of various measures to insure these covenants by the authorities . An other recommendation is to make ab overview of these curves and locate them , then carry out risk-reducing measures . It should perform sensors measures to correct cross-contours in the curves. At the same time, I recommend changing speeds in curves and building center parts that prevent downhill travel to the oncoming lane.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUndersøkelse angåend hva som er felles av geometriske parametere som horisontalkurveradius ,overhøyde,stigning/fall ,klotoideparametere på kurver med høy ulykkesstatistikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel