Omvendt undervisning versus tradisjonell undervisning i naturfag på ungdomsskolen: En studie av elevers motivasjon, forberedelser og læringsutbytte
Journal article
Published version
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2642102Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3819]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [38525]
Originalversjon
Acta Didactica Norden. 2020, 14 (1), 1-36.Sammendrag
Som svar på en rekke forespørsler om empiriske data på effekten av omvendt undervisning, har vi utført en mindre studie som sammenligner elevers motivasjon, forberedelser og læringsutbytte mellom omvendt undervisning og tradisjonell under-visning. For å gjøre dette gjennomførte vi en økt med henholdsvis omvendt undervis-ning og tradisjonell undervisning i to klasser på ungdomsskolen og målte indikatorer for elevenes læringsutbytte og forberedelse til undervisningen. I tillegg intervjuet vi elever fra begge klassene og tolket våre data med bruk av selvbestemmelsesteorien for motivasjon. Resultatene indikerer at en økt med omvendt undervisning i ungdomsskolen kan fremme autonom motivasjon bedre enn tradisjonell undervisning. Imidlertid bidrar ikke metoden nødvendigvis til at flere elever forbereder seg eller oppnår høyere læringsutbytte, skjønt den kan påvirke elever forskjellig. Videre er det indikasjoner på at forberedelser har vesentlig betydning for læringsutbyttet i både omvendt og tradisjonell undervisning. Denne studien bidrar med empiri til en mangelfull litteratur vedrørende effekten av omvendt undervisning i forhold til tradisjonell undervisning.