Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTingstad, Vebjørg
dc.date.accessioned2020-02-14T07:14:21Z
dc.date.available2020-02-14T07:14:21Z
dc.date.created2019-10-30T11:55:55Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2019, 5 96-110.nb_NO
dc.identifier.issn2387-5739
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2641650
dc.description.abstractDenne artikkelen undersøker ontologiske og epistemologiske posisjoner som har hatt en ikke ubetydelig innflytelse på teoretisk perspektivering og metodiske overveielser i barne- og barndomsforskning, spesielt de siste 30 årene. Artikkelen er basert på en tematisk lesning av 4445 sammendrag av artikler publisert i fire tidsskrift (tre internasjonale og ett nordisk) i årgangene 2015, 2016 og 2017, og drøfter fire tema som gikk igjen i dette materialet. Disse temaene konfronteres med og utfordres av forskningslitteratur innen det tverrfaglige forskningsfeltet Childhood Studies med den hensikt å bedre kunne reflektere over og stille spørsmål ved perspektiver en som forsker kan ta for gitt. Temaene er barns stemmer, det kompetente barn, forholdet mellom struktur og aktør og sosial konstruksjonisme. Artikkelen gir innsyn i sentrale posisjoner og kontroverser og viser hvordan begreper som lett blir tatt for gitt, på ingen måte er tydelige eller nøytrale, men ofte både tvetydige og normative. Det argumenteres i artikkelen at dette er en utfordring for forskningsfeltets teoriutvikling.nb_NO
dc.language.isomisnb_NO
dc.publisherNOASP, Nordic Open Access Scholarly Publishingnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHvordan forstår vi barn og barndom? : posisjoner og kontroverser i barne- og barndomsforskningnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber96-110nb_NO
dc.source.volume5nb_NO
dc.source.journalNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikknb_NO
dc.identifier.doi10.23865/ntpk.v5.1512
dc.identifier.cristin1742183
dc.description.localcodeOpphavsrett (c) 2019 Vebjørg Tingstad. Åpen tilgang CC-BYnb_NO
cristin.unitcode194,67,70,0
cristin.unitnameInstitutt for pedagogikk og livslang læring
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal