Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHowland, John
dc.contributor.authorSolem, Christina Elisabeth
dc.date.accessioned2020-02-12T15:00:17Z
dc.date.available2020-02-12T15:00:17Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2641399
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker hvilke funksjoner kompilert populærmusikk har i tre filmer laget av den amerikanske filmskaperen Wes Anderson. Dette vil belyses gjennom oppgavens tre case-studier av henholdsvis Rushmore (1998), The Royal Tenenbaums (2001) og The Life Aquatic with Steve Zissou (2004). Wes Anderson har siden sin filmdebut på 1990-tallet, gjort seg bemerket for sin betydelige bruk av kompilert populærmusikk, hvor mesteparten av det kompilerte musikkmaterialet har opprinnelse på 1960- og 1970-tallet. Oppgavens tre casestudier vil rette et særlig fokus mot relasjonen mellom den kompilerte populærmusikken og Wes Andersons særegne filmatiske verdener.
dc.description.abstractThis thesis examines the use of compilation scores and popular music in three films made by the American filmmaker Wes Anderson. Since his film debut in the 1990s, Anderson has become known for his use of compilation scores containing pre-existing popular music that mostly has its origin in the period between the 1960s and the 1970s. This will be explored as a part of the thesis’ main case studies, concentrating on the use of compiled popular music in Rushmore (1998), The Royal Tenenbaums (2001) and The Life Aquatic with Steve Zissou (2004) respectively. The case studies will especially focus on how the pre-existing popular music relates to Andersons idiosyncratic film worlds.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Just Listening to Some Records» – en studie av kompilert populærmusikk i tre filmer av Wes Anderson
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel