«Just Listening to Some Records» – en studie av kompilert populærmusikk i tre filmer av Wes Anderson
Master thesis
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for musikk [514]
Abstract
Denne oppgaven undersøker hvilke funksjoner kompilert populærmusikk har i tre filmer lagetav den amerikanske filmskaperen Wes Anderson. Dette vil belyses gjennom oppgavens trecase-studier av henholdsvis Rushmore (1998), The Royal Tenenbaums (2001) og The LifeAquatic with Steve Zissou (2004). Wes Anderson har siden sin filmdebut på 1990-tallet, gjortseg bemerket for sin betydelige bruk av kompilert populærmusikk, hvor mesteparten av detkompilerte musikkmaterialet har opprinnelse på 1960- og 1970-tallet. Oppgavens tre casestudiervil rette et særlig fokus mot relasjonen mellom den kompilerte populærmusikken ogWes Andersons særegne filmatiske verdener. This thesis examines the use of compilation scores and popular music in three films made bythe American filmmaker Wes Anderson. Since his film debut in the 1990s, Anderson hasbecome known for his use of compilation scores containing pre-existing popular music thatmostly has its origin in the period between the 1960s and the 1970s. This will be explored as apart of the thesis’ main case studies, concentrating on the use of compiled popular music inRushmore (1998), The Royal Tenenbaums (2001) and The Life Aquatic with Steve Zissou(2004) respectively. The case studies will especially focus on how the pre-existing popularmusic relates to Andersons idiosyncratic film worlds.