• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Forståelser av barns utvikling: En kvalitativ studie av helsestasjonskontroller for spedbarn i Norge

Selle, Lene
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Selle, Lene.pdf (2.994Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2641358
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for psykologi [1525]
Sammendrag
Helsestasjonen 0-5 år er en av de store forebyggende arenaene for barn og unge, og blir trukket frem som essensiell for tidlig intervensjonsarbeid (Helse og omsorgsdepartementet, 2007). Helsesykepleiere er kjernepersonellet ved helsestasjonen, og er den eneste kategorien av helsepersonell som har forebyggende helsearbeid som hovedansvar (Skogen, Smith, Aarø, Sigveland & Øverland, 2018). Formålet med denne studien var å se på hvordan det forebyggende arbeidet foregår ved helsestasjonenes rutinemessige kontroll for barn fra 0-2 år. Jeg har sett på hva som var fokuset og målet til slike kontroller, og hva slags råd og veiledning helsesykepleiere ga småbarnsforeldre. Datamaterialet ble samlet gjennom observasjon og lydopptak av åtte kontroller ved fire ulike helsestasjoner, med fem forskjellige helsesykepleiere. Materialet bestod også av intervju med foreldrene. Diskursanalysen viste at måten helsesykepleierne konstruerer forståelsen av barns utvikling i samtalen med foreldrene, samsvarer med «distal style». Denne stilen har blitt trukket frem som en vestlig foreldrestil der psykologisk autonomi blir sett på som en viktig utviklingsoppgave (Lamm et al., 2014). Det helsesykepleierne formidlet var helt i tråd med Helsedirektoratets retningslinjer til helsestasjon 0-5 år, og det var et stort samsvar i det de fem helsesykepleierne formidlet til familiene. Dette samsvaret gjør det svært sannsynlig at funnene i denne studien også er representative for det som kommuniseres av helsesykepleiere ved andre norske helsestasjoner. Basert på funnene virket det forebyggende arbeidet ved helsestasjonen hovedsakelig til å være knyttet opp mot styrking av foreldrene, og barn-foreldre dyaden.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit