Blar i Videreutdanning: Master- og bacheloroppgaver på forfatter "Valenta, Anita"
-
Den matematiske samtalen i klasserommet
Søndervik, Ole Martin (Master thesis, 2020)Sammendrag I denne masteroppgaven har jeg svart på problemstillingen: Hvilke grep gjør lærere som underviser etter modellen for utviklende opplæring i matematikk for å få frem, støtte og utfordre elevenes matematiske ... -
Elevers første møte med matematisk modellering - en kvalitativ studie av hindringer i modelleringssyklusen, sett fra et kommognitivt perspektiv
Jacobsen, Sindre Magnus; Olsen, Lars Gunnar Romseland (Master thesis, 2021)I denne studien er det gjort en undersøkelse av elevers arbeid med en modelleringsoppgave. Målet har vært å få innsikt i hvilke hindringer som oppstår når noen 6.trinns elever møter modellering i en undervisningssituasjon ... -
Elevers første møte med matematisk modellering - en kvalitativ studie av hindringer i modelleringssyklusen, sett fra et kommognitivt perspektiv
Jacobsen, Sindre Magnus; Olsen, Lars Gunnar Romseland (Master thesis, 2021)I denne studien er det gjort en undersøkelse av elevers arbeid med en modelleringsoppgave. Målet har vært å få innsikt i hvilke hindringer som oppstår når noen 6.trinns elever møter modellering i en undervisningssituasjon ... -
Matematisk modellering i oppgaver i norske lærebøker
Skaar, Kristin (Master thesis, 2023)Matematisk modellering har de senere årene vært mye i fokus, kanskje fordi det handler om å benytte matematikk for å løse problemer i virkelige verden. I den norske læreplanen i matematikk har «modellering og anvendelse» ... -
Når læreplan møter praksis
Bjoraa, Katharina; Søberg, Liv Habberstad (Master thesis, 2020)Høsten 2020 innføres en ny læreplan. Nytt med fagfornyelsen, er innføringen av kjerneelementer i alle fag. Kjerneelementene beskriver hva som er det viktigste man skal lære i faget, og utforsking og problemløsing er et av ... -
Når læreplan møter praksis
Bjoraa, Katharina; Søberg, Liv Habberstad (Master thesis, 2020)Høsten 2020 innføres en ny læreplan. Nytt med fagfornyelsen, er innføringen av kjerneelementer i alle fag. Kjerneelementene beskriver hva som er det viktigste man skal lære i faget, og utforsking og problemløsing er et av ... -
Representasjoner i lærebøker
Jensen, Mari Solberg (Master thesis, 2021)Denne studien har undersøkt representasjoner i lærebøker på 5. trinn. Hensikten har vært har vært å få innsikt i hvordan oppgaver og eksempler i lærebøkene ivaretar de ulike aspektene ved representasjonskompetansen. En ...