Blar i Videreutdanning: Master- og bacheloroppgaver på forfatter "Sikveland, Rein Ove"
-
Afasi i rehabilitering En samtaleanalytisk tilnærming
Flaamo, Wenche (Master thesis, 2021)Bakgrunn: Afasi er en språkvanske som oppstår etter skade eller sykdom i hjernens språksenter. Personer med afasi har de samme kognitive ressurser som tidligere, det er kun språket som rammes. Hjerneslag er en vanlig årsak, ... -
Alternativ og Supplerende Kommunikasjon - Barnehager og skoler sin egen opplevelse av bruk, fokus og kompetanse
Øines, Eliann (Master thesis, 2021)Mål: Å finne ut hvordan barnehager og skoler arbeider med barn som trenger Alternativ og Supplerende Kommunikasjon (ASK) til å uttrykke seg og støtte deres sosiale og akademiske utvikling. Denne kunnskapen kan bli brukt ... -
Morfologisk medvit i byrjaropplæringa som førebyggande for lese- og skrivevanskar. Ein litteraturstudie som ser på evidensgrunnlaget for morfologiens rolle på lesing og skriving.
Bergve, Marthe (Master thesis, 2023)Bakgrunn og formål: Lese- og skrivevanskar kan gje store og negative ringverknadar på skulefaglege prestasjonar, og forsking viser at sekundærvanskar knytt til lese- og skrivevanskar kan få store, negative konsekvensar for ... -
Nevromuskulær elektrisk stimulering (NMES) som behandlingsmetode hos pasienter med dysfagi etter hjerneslag - en meta-narrativ litteraturgjennomgang
Gresdal, Ida Elisabeth (Master thesis, 2022)Problemstilling: I denne studien ble behandlingsmetoden nevromuskulær elektrisk stimulering (NMES) hos pasienter med dysfagi etter hjerneslag undersøkt. Problemstillingen er som følger: Hva slags evidens foreligger om ... -
Sangterapi for Parkinsonrammede pasienter. En litteraturstudie om metodens evidensgrunnlag.
Harket, Andreas (Master thesis, 2023)Tittel: Sangterapi for Parkinsonrammede pasienter og deres stemme-/kommunikasjonsvansker. En litteraturstudie om metodens evidensgrunnlag. Bakgrunn og formål: Parkinsons sykdom er en degenerativ, progredierende sykdom som ... -
Stamming og kognitiv atferdsterapi - En litteraturstudie om effekten av kognitiv atferdsterapi for personer som stammer
Gåsvand, Beate (Master thesis, 2021)Problemstilling: Det overordnede temaet i denne oppgaven er effekt av kognitiv atferdsterapi (KAT) hos personer som stammer. Problemstillingen er som følger: Hva sier forskningen om effekt av kognitiv atferdsterapi i ... -
Tidlig innsats for å forebygge lesevansker : Hvordan kan tidlig innsats forebygge lesevansker, og legge til rette for en god overgang fra barnehage til skole? : En kvalitativ intervjustudie
Gauteplass, Gjertrud (Master thesis, 2021)Sammendrag Bakgrunn: Evnen til å kunne lese og uttrykke seg muntlig og skriftlig, er avgjørende for at vi skal fungere i dagens samfunn. Lesevansker kan virke begrensende i forhold til valg av utdannelse, yrke og ...