On the Matter of Participation: Examining a Nexus of Agency, Affordance, Atmosphere and Affect in Onsite and Online Art Museum Environments
Abstract
Summary of the thesis
This thesis is about participation and digitization, both of which are notions that are pivotal in museums. Prevailing understandings of participation largely focus on, and favor, the observable activity of museum visitors. When it comes to digitization, such understandings tend to be concerned with how digital technologies facilitate visitor activity in tool-like manners. This thesis illuminates what might be overlooked by equating participation with human activity, and what may be gained by broadening our understanding of who – and what – constitutes “active” participants.
Importantly, I consider digital technologies and platforms not as inert tools, but as participants in the aesthetic encounters between art museum visitors and artworks. I am especially concerned with what digitization contributes to such encounters in terms of difference or variance. In other words, how digitization may contribute to “diversify” aesthetic encounters.
Developing a framework for analysis of participatory processes in aesthetic encounters, the thesis makes a key contribution to participation discourse. The framework constitutes a relational network of theoretical concepts – agency, affordance, atmosphere and affect – and aids in disentangling, articulating and understanding the multidirectional, mutually constitutive relations between museums, museum visitors and museum objects, as well as the technologies and environments which mediate and shape aesthetic encounters. With this framework, I challenge the contemporary participation paradigm by emphasizing the diverse ways in which digital technologies may facilitate, but also shape and transform, the encounters they are part of.
To explore human and non-human participation, and the impact of digitization, I conduct two case studies of artworks as they appear in analog and digitized states. First, I discuss Felix Gonzalez-Torres’s candy installation “Untitled” (Blue Placebo), as it may be experienced in the Astrup Fearnley Museum with and without use of the museum’s app. Second, I analyze Siri Hermansen’s plaster cast sculptures Sleeping Bag (Big) and Sleeping Bag (Small) as they appear onsite, in the Museum of Contemporary Art, and online, in the web portal DigitaltMuseum. In both case studies, the conceptual framework contributes to explore the diverse forms of activity generated by the artworks and by the technologies and environments through which they are mediated. Sammendrag av avhandlingen
Denne avhandlingen handler om digitalisering og deltakelse, som begge er sentrale begreper i museer. Rådende forståelser av deltakelse kjennetegnes gjerne av et fokus på, og en favorisering av, museumsbesøkendes observerbare aktivitet. Når det gjelder digitalisering, er man, i tråd med slike forståelseshorisonter, ofte opptatt av hvordan digitale teknologier kan fungere som verktøy for menneskelig aktivitet. I avhandlingen belyser jeg hva man risikerer å overse eller nedvurdere når antroposentriske forståelser av deltakelse ligger til grunn, og hva man kan vinne på å utvide hvem – og hva – man regner som «aktive» deltakere.
I avhandlingen betraktes ikke digitale teknologier og plattformer som livløse verktøy uten egen agens, men som aktive deltakere i estetiske møter mellom museumsbesøkende og kunstverk. Jeg er særlig interessert i hvordan digitaliseringen bidrar til å forme og forskjelliggjøre relasjoner mellom museumsbesøkende og kunstverk, altså hvordan digitale teknologier bidrar til å «diversifisere» estetiske møter.
Mitt kjernebidrag til deltakelsesdiskurser er utviklingen av et konseptuelt rammeverk for analyse av deltakelsesprosesser i estetiske møter. Jeg kaller rammeverket “deltakelsesneksuset”, og det består av et relasjonelt nettverk av teoretiske konsepter: agens, affordanse, atmosfære og affekt. Deltakelsesneksuset utfordrer det nåværende deltakelsesparadigmet ved å fremheve de gjensidig påvirkende relasjonene mellom museer, museumsbesøkende og museumsgjenstander, samt de teknologiene og miljøene som medierer og former estetiske møter.
For å utforske både menneskelig og ikke-menneskelig deltakelse og hvordan digitaliseringen virker inn på deltakelsesprosesser, gjør jeg to casestudier med utgangspunkt i kunstverk slik de fremstår i både analog og digitalisert tilstand. Den første casestudien tar for seg Felix Gonzalez-Torres’ sukkertøyinstallasjon «Untitled» (Blue Placebo) slik den kan oppleves i Astrup Fearnley Museet med og uten bruk av museets app. Den andre casestudien er en analyse av Siri Hermansens gipsskulpturer Sleeping Bag (Big) og Sleeping Bag (Small) i Museet for samtidskunst og i museumsdatabasen DigitaltMuseum. I begge disse casestudiene bidrar deltakelsesneksuset til å utforske de forskjelligartede formene for aktivitet som genereres av kunstverkene og av teknologiene og utstillingsmiljøene de medieres gjennom.