Samspillskvalitet mellom ansatte og små barn (1-3 år) i norske barnehager
Journal article, Peer reviewed
Accepted version
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [39174]
- Publikasjoner fra Cristin - St. Olavs hospital [1657]
- St. Olavs hospital [2620]
Original version
Paideia. 2019, 17 37-47.Abstract
Det er stor enighet om at samspillskvalitet svært viktig for små barn, men det foreligger få studier fra norske barnehager (vuggestuer og dagpleie) der dette er undersøkt på en systematisk måte. Denne artikkelen er basert på observasjon av samspillskvalitet i vanlige hverdagssituasjoner i 106 avdelinger/grupper i 92 ulike barnehager. Barna på disse avdelingene/gruppene er i alderen 1-3 år. Våre funn indikerer at barna opplever middels god støtte når det gjelder emosjonell-og atferdsmessig utvikling (best når det er tre barn eller mindre per voksen på avdelingen), mens de opplever relativt lite støtte når det gjelder læring og språk (bedre i avdelingsbarnehager der barna er i faste grupper tilhørende en avdeling, enn i familiebarnehager (dagpleie). Funnene tyder på at det er et potensiale for å utvikle samspillskvaliteten mellom små barn og ansatte i barnehagen.