Project Managers in Software Development Projects
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2634361Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Prosjektledelse kan bli definert som anvendelse av kunnskap, ferdigheter, verktøy og teknikkerfor å utarbeide aktiviteter for å møte prosjekt-kravene. Programvareutviklingsprosjekter erkomplekse, og i dag er det vanlig å bruke agile metoder når en utfører slike prosjekter. Agilemetoder fokuserer på å ha et tett samarbeid med kunden, i tillegg til å verdsette enkeltpersoner og samspill i gruppen. Prosjektlederen er leddet mellom kunden og utviklerne. Selv omdet finnes relativt mye forskning på prosjektledelse innen IT, er det lite forskning knyttet tilteknisk og ikke-tekniske prosjektledere. I denne oppgaven defineres en teknisk prosjektledersom en prosjektleder som har bakgrunn som utvikler.
Formålet med denne masteroppgaven er derfor å undersøke i hvilken grad prosjektledereerfarer at deres tekniske eller ikke-tekniske bakgrunn påvirker deres prestasjon som prosjektledere i programvareutviklingsprosjekter. Dette case studiet har en kvalitativ strategi, derfire prosjektledere har blitt intervjuet gjennom et semi-strukturert intervju. Prosjektledernekommer fra et anonymt konsulent firma som driver med programvareutvikling. For å fået troverdig resultat, har intervjuobjektene fått tilsendt oppgaven og godkjent at de blirfremstilt korrekt. Intervjuene har blitt analysert ved hjelp av koding, å se etter potensiellelikheter og kategorisere dem. Dette ble gjort for å understreke likheter og forskjeller mellomtekniske og ikke-tekniske prosjektledere.
Resultatene viser at det er flest fordeler ved å ha en teknisk bakgrunn når en er prosjektleder for programvareutviklingsprosjekter. Det er viktig å ha teknisk kunnskap somprosjektleder på slike prosjekt, da det gjør at en har oversikt over hvordan ting henger sammen. I tillegg til at en enklere ser problemer og utfordringer som oppstår tidligere. På enannen side, kan ikke-tekniske prosjektledere lære seg nok teknologi til at det er tilstrekkelig.