Video som redskap i etterveiledning av matematikksamtaler
Journal article, Peer reviewed
Accepted version
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2633776Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3374]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [36890]
Originalversjon
Norsk pedagogisk tidsskrift. 2019, 103 (4), 215-226. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2019-04-03Sammendrag
Flere tar til orde for den utfordrende helklassesamtalen som en kjernepraksis i lærerutdanninga. Artikkelen er basert på en studie der vi har prøvd ut video som redskap i etterveiledning av lærerstudenters matematikksamtaler i en tredjeklasse. Studien er inspirert av erfaringer med bruk av video i læreres læring. Vi retter her oppmerksomhet mot studentenes opplevelse av å bruke opptak av undervisninga deres i etterveiledning. Datamaterialet er 131 studentlogger skrevet av 4 studenter i løpet av 5 praksisuker. Analyse inspirert av grounded theory viser at studentene opplevde at videoen bidro til økt utbytte av etterveiledninga. Den sikret intersubjektivitet og sentrerte samtalen om spørsmål som hadde stor betydning for dem.